Creatieve Industrie

Future Proof Photography

Over de sociale en financiële waarde van hedendaagse fotografie. Hoe kan verhalend beeld meer impact maken?
dinsdag 4 feb, 20.00
di 4 feb, 20.00
Grote zaal

De wereld van de fotografie zit in een paradox. Beeldende tentoonstellingen trekken massa’s publiek en instellingen als World Press Photo groeien internationaal als kool, tegelijkertijd is het voor de gemiddelde fotograaf steeds lastiger om rond te komen. Daarom gaan we aan de hand van inspirerende voorbeelden uit de praktijk in gesprek over hoe we verhalende fotografie toekomstbestendig maken. Hoe kunnen we de kracht en waarde van fotografie, in een maatschappij geobsedeerd door beeld, vergroten? En welke tools zijn er om meer impact te maken met een visueel project?

Met bijdragen van:

  • Curator en consulent Marc Prüst introduceert de aanleiding van de avond en vertelt over de publicatie ‘Een veranderende markt, een nieuwe rol voor de fotografie’. Hoe vergroten we, in een wereld overladen met fotografie, de waarde van beeld?
  • David Campbell van World Press Photo deelt de impact van de opkomst van een groeiende beeldcultuur en onderzoekt de invloed hiervan op de positie van fotografen. Wat betekent dit voor de dagelijkse praktijk van de fotograaf?
  • Dupho directeur Suzanne Henning en fotograaf Manola van Leeuwe gaan in gesprek over commercieel inzicht, tarieven en duiken achter de schermen van de hedendaagse fotografie.
  • We sluiten af met vernieuwende praktijkvoorbeelden. Fotograaf Lars van den Brink vertelt over zijn project Frozen Time, Monique Nolte deelt hoe ze met DocLines impact vergroot en kunstenaar Jan Hoek presenteert zijn kijk op waarde.

Stichting Forhanna heeft met steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek een onderzoek gestart naar verdienmodellen in de documentairefotografie, uitgevoerd door Marc Prüst. Deze avond kijken we naar mogelijke verdienmodellen en vernieuwende vormen van verhalende fotografie.

dinsdag 4 feb, 20.00
Grote zaal
Deze 238 mensen waren aanwezig