Creatieve Industrie

Fucking Good Art

In gesprek met de free-style onderzoekers en kunstenaars van Fucking Good Art.
Gratis toegang
woensdag 29 mrt, 19.30
wo 29 mrt, 19.30
Expo
Reageer

Tijdens deze editie van Papa Veldwerk zijn Nienke Terpsma en Robert Hamelijnck te gast, de free-style onderzoekers en kunstenaars van Fucking Good Art, een reizend tijdschrift, en redactioneel project voor onderzoek in de werking van kunst en de kunstwereld. Ze zijn geïnteresseerd in mondelinge geschiedenis, tegenculturen, zelforganisatie, DIT—‘do it together’ en strategieën en modellen buiten de oevers van de mainstream kunstmarkt.

Lino Hellings gaat met de Nienke Terpsma en Robert Hamelijnck in gesprek over de FGA veldwerkmethodes in het verzamelen van verhalen op locatie en in hun onderzoek in archieven waar die verhalen worden bewaard en geduid. Over de materiële geschiedenis van ideeën en kennis en de soms onzichtbare netwerken waarin die over de wereld reizen.

stereofotograaf-558x381-1

In 2003 begon Fucking Good Art als een lokaal Rotterdams blaadje voor kunstkritiek gemaakt door kunstenaars. Later vaak met kaarten en lijsten die de fijn vertakte netwerk aan interessante initiatieven en samenwerkingen in kunst en cultuur lieten zien. Ook FGA op reis werkte steeds samen met lokale collega kunstenaars, vanuit een lokale context verslag leggend, en daarmee soms ook zelf nieuwe verbanden veroorzakend.

fucking good art

Rond 2006 werden de blaadjes pockets en boeken, steeds reflecterend op het kunstveld waar zij zelf deel van uitmaken. Zo ontstond in 2006 Berlin International Edition, en in 2008 tijdens een artist in residence in Zurich, The Swiss Issue, a field study on Art & Money. In 2011, losjes anticiperend op de budgetkortingen in Nederland, maakte FGA ‘Italian Conversations: Art in the Age of Berlusconi ’. In een reeks gesprekken met kunstenaars, schrijvers en curatoren, vormt zich een beeld van de onder- en bovengrondse bewegingen in kunst en cultuur onder het populistisch en anti-intellectueel regime van Berlusconi.

De laatste jaren heeft het werk van Fucking Good Art zich verdiept en verbreed. Het stelt vragen over een aantal gedeelde aannames, samen en in gesprek met collega beschouwers, van kunstenaars, filosofen en archivarissen tot klokkenmakers, biologen en anarchisten.

FGA #32 It’s Playtime… (2014) gaat over spel. In gesprek met een poëtische bioloog, een antropoloog die bankiers bestudeert en een socioloog die zich op de notie tijd concentreert, en aan de hand van fragmenten uit Homo Ludens van Huizinga, kijkt FGA naar spelregels die onze tijd bepalen, zoals tijd = geld, en stilstand = achteruitgang.

FGA35_Existential-Issue_websiteIn de meest recente uitgave, FGA#35 New Existentialism (2016) vragen de makers zich af: hoe gaan we weer van do it yourself naar do it together en wat is de erfenis van Sartre? De tijd van de eenzame geniale kunstenaar is voorbij, en de mens is al lang niet meer centrum van het universum, toch? Officieel, ja, maar waarom zijn we dan nog wel te verleiden door autoritaire leidersfiguren? En als we allemaal onkenbaar anders zijn hoe komen we dan samen? Wanneer is het hyper persoonlijke interessant voor de ander en hoe kunnen we liefde en respect opbrengen voor dat wat echt anders is dan wijzelf? Hoe het zit met het specifieke en het algemene in de kunst?

Daarnaast maakt FGA incidenteel Countryside Issues, mini-expedities met kunstenaars die de stad hebben verlaten en vanuit de periferie hun leven en werk organiseren, daar waar tijd en ruimte minder schaars zijn.

De makers komen half februari terug uit San Francisco, waar ze in de residency voor magazine-makers van Kadist verblijven.

Genoeg lokale/globale verhalen daar voor FGA om zich een maand in te verdiepen: hippie counterculture, DIY, Back to the Land, Black Panthers, ontmoetingsplek van progressieve politiek, spirituele en wetenschappelijke avonturen. Het Internet Archive en de Wayback machine. Het is de staat met het laagste percentage Trump-kiezers van de VS, maar ook 9000+ daklozen, steile gentrification, een huizenprijs-explosie en uittocht van kunstenaars, en de New Spirit of Capitalism: Google, Facebook, Apple en Uber.

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
woensdag 29 mrt, 19.30
Expo
Deze 25 mensen waren aanwezig