Creatieve Industrie

Foute Kunst

Van nazi-kunst tot R. Kelly; hoe om te gaan met kunst en design van 'foute' mensen?
vrijdag 25 okt, 20.00
vr 25 okt, 20.00
IJ Zaal

Naar aanleiding van dit programma organiseert Pakhuis de Zwijger binnenkort een programma over de impact van woord- en taalgebruik in het maatschappelijk debat (en daarbuiten).

De Kever – een designicoon in de autowereld – en soldatenuniformen ontworpen door Hugo Boss zijn beide designs uit het Duitse nazi-tijdperk (1933-1945). Mogen we kunst met een controversiële geschiedenis nog wel tentoonstellen? Musea en kunstenaars liggen momenteel onder een vergrootglas, met nadruk op de context die ze bieden en de perspectieven die ze laten zien. Van nazi-couture en het begrip ‘Gouden Eeuw’ tot aan R. Kelly grijs draaien. Aan de hand van hedendaagse voorbeelden gaan we in gesprek met experts uit de museum-, literatuur-, muziek- en designwereld.

Wat gaan we doen?

  • Timo de Rijk, directeur van Design Museum Den Bosch, vertelt tijdens een gesprek over de keuzes die hij heeft gemaakt rondom de huidige en veelbesproken tentoonstelling over Design van het Derde Rijk. Hoe stel je de eerste grote overzichtstentoonstelling over Nazi design samen?
  • Bernard Hulsman, schrijft als recensent van NRC over menig kunst-en architectuur expositie. Hij presenteert zijn antwoord op de vraag; bestaat fascistische kunst eigenlijk wel? En wat is de verantwoordelijkheid van het museum als het gaat om het bieden van context bij omstreden kunstwerken.
  • Ghanima Kowsoleea, is projectleider van VOX-POP en coördinator diversiteit aan de UvA. Eerder werkte zij voor het Van Gogh Museum waar zij het project Verkeerd Verbonden heeft opgezet. Op dit moment onderzoekt zij hoe de geschiedenis van de UvA op een nieuwe en eerlijke manier kan worden weergegeven. Hoe kun je een goede context creëren voor bestaand werk met het oog op de geschiedenis?
  • Jill Mathon, duizendpoot, organiseerde jarenlang R. Kelly feestjes in het Amsterdamse nachtleven. Sinds hij in opspraak is gekomen vanwege seksuele intimidatie en misbruik staat ze hier niet meer achter. Kunnen en mogen we nog genieten van kunst en muziek van omstreden artiesten zoals R. Kelly?
  • Bert Sliggers, Gastcurator ‘Foute Boeken?’ bij Museum Meermanno vertelt over de keuzes die zij hebben gemaakt bij het opzetten van deze expo. Waarom hebben ze het censorship ook bij de bezoeker neergelegd. En wat is de rol van een museum bij het hervormen van bestaande context?
  • Eva Rosa Hol, Is programmaleider bij radiozender FunX en praat mee over de vraag of we nog mogen luisteren naar omstreden artiesten als Michael Jackson, Boef of R. Kelly. En hoe ze bij FunX het gesprek hierover aan gaan met hun luisteraars. Wat is de rol van een radiostation en kun je de muziek los zien van de maker?
vrijdag 25 okt, 20.00
IJ Zaal
Deze 51 mensen waren aanwezig