Global Trends

Erkenning

Alternatieve verhalen over de Nederlandse dekolonisatie.
woensdag 2 dec 2015, 19.30
wo 2 dec 2015, 19.30
Studio

Tijdens deze editie van Cineblend kijken we naar de naweeën van de dekolonisatie en de manier waarop makers in hun werk reflecteren op het thema erkenning. Hoe belangrijk is erkenning? En voor wie en waarom? Hoe hebben deze makers bijgedragen aan een stuk erkenning door een ander beeld te scheppen dan de officiële beeldvorming over kolonisatie en dekolonisatie?

2015 is een postkoloniaal kroonjaar. Het is 70 jaar geleden dat Indonesië de onafhankelijkheid uitriep en 40 jaar geleden dat Suriname een onafhankelijke republiek werd. Daarnaast werd 5 jaar terug de relatie met de Nederlands-Caraïbische eilanden herzien.

In de periode van dekolonisatie is er sprake van verschillende zoektochten naar erkenning: de erkenning van aangedaan leed aan de Nederlands-Indische gemeenschap, de roep om excuses voor de slavernij in de West, het gebrek aan kennis over de slavernijgeschiedenis in Nederlands-Indië, erkenning voor de ambtenaren en soldaten die in de Japanse kampen hebben gezeten en hun achterstallig loon opeisen of de erkenning dat Nederland oorlogsmisdaden heeft gepleegd in Indonesië.

Hetty Naaijkens Retel-Helmrich is regisseur. Zij maakte onder andere de documentaire Contractpensions over Indische Nederlanders die na de Tweede Wereldoorlog Indonesië gedwongen moesten verlaten en werden opgevangen in zogenaamde contractpensions, en het ‘oral history’ project Buitenkampers over de Indische Nederlanders die tijdens de Japanse bezetting buiten de kampen bleven. In haar documentaires schetst Naaijkens-Retel Helmrich een gelaagd beeld van de migratiegeschiedenis, dat bijgedragen heeft aan erkenning van het leed van de Indische Nederlanders die grotendeels buiten beeld bleven in de geschiedschrijving.

Reggie Baay is schrijver. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden en is gespecialiseerd in koloniale en postkoloniale literatuur en geschiedenis. In 2008 schreef hij het boek ‘De Njai’ over het concubinaat in Nederlands-Indië en in 2015 ‘Daar werd wat gruwelijks verricht’ over de onbekende geschiedenis van de koloniale slavernij in Indië. Aan de hand van fotomateriaal verbindt Baay de geschiedenis van de nyai met die van slavernij in Nederlands-Indië. Tot de verschijning van Baay’s boeken was dit een onbekend en onbesproken deel van de koloniale geschiedenis.

Quinsy Gario, dichter, kunstenaar en activist. Hij studeerde Theater-, Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht en won in 2011 de Hollandse Nieuwe Theatermakersprijs met een poëtische voorstelling over racisme en migratie. Hij is lid van het internationale kunstenaarscollectief State of L3 en het Antilliaanse schrijverscollectief Simia Literario. Gario is de oprichter van Roet In Het Eten, een platform dat vanuit diversiteit naar actuele thema’s kijkt met o.a. een twee wekelijks radioprogramma op Radio mArt. 

De discussie wordt geleid door cultuurhistoricus Nancy Jouwe. Zij is onderzoeker, curator en projectmanager. Ze werkt o.a. voor Kosmopolis Utrecht en onderzoeksproject Mapping Slavery (Vrije Universiteit) dat de sporen van de Nederlandse rol in de transnationale slavernijgeschiedenis in kaart brengt.

Deze Cineblend wordt georganiseerd in samenwerking met Kosmopolis Utrecht, een platform dat door middel van kunst en cultuur een interculturele dialoog tussen diverse gemeenschappen tot stand wil brengen, op lokaal, landelijk en internationaal niveau.

woensdag 2 dec 2015, 19.30
Studio
Deze 87 mensen waren aanwezig