Global Trends

Eerlijk over chocola

Hoe veranderen we de misstanden in de cacao-industrie?
maandag 9 apr, 20.00
ma 9 apr, 20.00
Grote zaal
Reageer

Het is crisis in de cacaosector. Historisch lage prijzen zorgen voor een toename van extreme armoede bij cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, waar 70 procent van de mondiale cacao vandaan komt. Daarnaast wordt deze industrie al decennia geplaagd door uitbuiting, kinderslavernij en ontbossing. Cacaobedrijven en keurmerken werken al jaren aan oplossingen. Toch is 100% duurzame en slaafvrije chocola eerder uitzondering dan regel. Waarom verloopt dit proces zo moeizaam? Hoe dragen organisaties als Max Havelaar bij aan eerlijke handel en duurzame cacaoproductie? Welke rol spelen rebelse social entrepreneurs als Tony’s Chocolonely? En kunnen zij trouw blijven aan hun principes nu ze de grootste chocoladerepenproducent van Nederland zijn? En wat kan jij als consument doen?

‘Amandel zeezout’, ‘framboos knettersuiker’ of ‘karamel zeezout’. De repen van Tony’s Chocolonely zijn enorm populair. Het bedrijf zet zich al meer dan tien jaar in voor een 100% slaafvrije chocolade-industrie. Dit doen ze door langetermijnsamenwerking met cacaoboeren om hun een leefbaar inkomen te bieden. In 2010 trad Henk Jan Beltman aan als directeur en sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot marktleider in Nederland.

Max Havelaar is bekend als keurmerk voor Fairtrade gecertificeerde productie van onder andere cacao. Onder leiding van directeur Peter d’Angremond zet de stichting zich in voor een duurzame toekomst voor kleine producenten in ontwikkelingslanden. Volgens Peter staat duurzaamheid in het teken van veilig werken, het tegengaan van uitbuiting van kinderen en milieuvriendelijke landbouw.

Anna Laven doet als senior adviseur duurzame ontwikkeling bij KIT onderzoek naar de internationale handelsketen van cacao, van kleine boer tot chocoladefabrikant en hun onderlinge interactie. In haar onderzoek staan onder andere inclusiviteit en gendergelijkheid centraal.

Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely is het nieuwe boek van co-auteur en journalist Jeroen Siebelink. Het is een verslag van het ongekende ondernemingsproject van Tony’s Chocolonely, van journalistiek project tot internationale sociale onderneming.

Caroline Lubbers is chocolade en cacao expert en oprichter van Chocoa, een internationaal festival voor aandeelhouders uit de cacao en chocolade industrie. Ze strijd voor duurzame cacaoproductie en -consumptie en daagt de status-quo uit.

‘The VOICE Network’ is een samenwerking tussen NGO’s en vakbonden die zich gezamenlijk inzetten voor een duurzame cacaoketen. VOICE (‘Voice of Organisations in Cocoa in Europe’) is hierbij katalysator van hervormingen binnen de sector met Antonie Fountain als managing director.

Anne-Marie Yao is regional cocoa manager bij Fairtrade Africa. Ze focust zich op de ontwikkeling, coördinatie en implementatie van Fairtrade strategieën voor cacaoproductie in West Afrika.

De ‘True Price Foundation’ is opgericht om een samenleving te creëren waarbij de échte waarde van producten en diensten centraal staat. Negatieve effecten ervan worden in de prijs doorgerekend. De sociale onderneming onder leiding van directeur Adrian de Groot Ruiz werkt samen met multinationals, NGO’s en overheden om prijzen in kaart te brengen en de positieve sociale impact van organisaties te vergroten.

maandag 9 apr, 20.00
Grote zaal
Deze 272 mensen waren aanwezig