Global Trends

Eerlijk avondje is gekomen

Wat moet er nog gebeuren op weg naar écht eerlijke chocola?
dinsdag 3 dec 2019, 20.00
di 3 dec 2019, 20.00
IJ Zaal

Chocola, we zijn er gek van. Nederland is met 1,1 miljard kg per jaar de grootste importeur van cacaobonen ter wereld en we eten hier gemiddeld jaarlijks 5 kg chocola per persoon. Maar ook met de feestdagen van 2019 voor de deur bestaat er nog geen écht eerlijke chocolade. Cacaoboeren in Ivoorkust en Ghana ontvangen nauwelijks fatsoenlijk loon, slavenarbeid is een groot probleem en door (illegale) boskap eten we hapje voor hapje het regenwoud op. Gelukkig zijn er wel genoeg initiatieven om hier wat aan te doen. Hoor hoe zij te werk gaan en waar jij in de winkel op kunt letten.

  • Als managing director van de VOICE Network (Voice of Organisations in Cacao in Europe) probeert Antoine Fountain serieuze kwesties in de cacaoketen, zoals armoede, ontbossing en kinderarbeid, aan te pakken. De VOICE Network is een wereldwijd netwerk van NGO’s en vakbonden en houdt zich vooral bezig met onderzoek en belangenbehartiging van alle actoren in de keten. Een duurzame cacao sector, dat is waar Fountain zich voor inzet.
  • Een echte expert op het gebied van cacao en chocolade is Caroline Lubbers. Naast consultant en ondernemer in de cacao sector is ze ook marketeer, de eerste chocoladesommelier van Nederland en ‘Origin’ ambassadeur. Van boer tot consument, Caroline weet hoe het zit. Want waar moet je op letten als consument? Spelenderwijs zal ze je dit leren door in de rol van quizmaster te stappen. Na het verlaten van de zaal zal je anders tegen chocolade aankijken. Wil je alvast een voorproefje van wat Caroline doet? Lees hier een interview met haar.
  • Tony’s Chocolonely werkt al 14 jaar aan een slaafvrije chocolade-industrie en weet ook welke stappen daarvoor nodig zijn: traceerbare bonen, een hogere prijs, sterke boerencoöperaties, langetermijnrelaties en een betere kwaliteit en productiviteit. “Impactus Prime” Paul Schoenmakers onderhoudt relaties met de belangrijkste spelers in de chocoladesector in Afrika en monitort met zijn team de sociale impact. Hij vertelt hoe Tony’s de gehele chocoladeketen aanpakt, maar ook waarom ze niet claimen 100% slaafvrij te zijn.
  • ‘Ver boven fairtrade’, zo wordt Clearchox ook wel genoemd. Clearchox verkoopt werkelijk goede chocolade, zowel qua smaak als qua herkomst. Geen bitterzoet verhaal dus. Bij voorkeur wordt de chocolade ook gemaakt in het land van herkomst, maar dat is nu nog vooral een wens. Vooral ook omdat de finesses van het chocolade maken niet zomaar in de vingers zitten. Norbert Mergen is mede-oprichter van Clearchox en daarmee de ideale persoon om mee in gesprek te gaan over korte en heldere ketens en de herkomst van chocola.
  • Chocolatemakers Enver Loke en Rodney Nikkels begonnen in 2011 met chocolade maken: van boon tot reep. Sindsdien draait iedere stap om duurzaamheid in de Amsterdamse chocoladefabriek, maar moet de chocolade vooral van goede kwaliteit én lekker zijn. De chocolade wordt met ‘single origin’ biologische bonen gemaakt die rechtstreeks wordt ingekocht bij cacaoboeren uit Peru, de Dominicaanse Republiek en Congo. Een nieuwe fabriek in Peru wordt gerund door een boerencoöperatie van Awajúnindianen, die er ook voor 70% eigenaar van zijn.
  • Als sociale wetenschapper heeft Anna Laven zich gespecialiseerd in duurzame economische ontwikkeling. Meer dan tien jaar is ze hiermee bezig bij het KIT Royal Tropical Institute. Een van haar expertises is duurzame cacao. Zo deed ze grootschalig onderzoek in de groeiende cacao regio’s van Ghana en Ivoorkust naar waarom en hoe huishoudens cacao verbouwen en naar vrouwenongelijkheid in deze sector.
  • Philipp Kauffman is de oprichter en Chief Grower van Original Beans, een chocoladebedrijf dat de wereld beter maakt door chocolade. Original Beans heeft namelijk een Chocolate Foodprint: in 2018 beschermde het bedrijf samen met klanten, partners en boeren bosgebieden ter grootte van 24.300 voetbalvelden en betaalde 210% meer voor cacao dan de Fairtrade prijs. Tijdens zijn presentatie zal Philipp een aantal duurzame kwaliteitschocolades laten proeven. Ervaar dus zelf hoe chocolades van verschillende origine smaken!
dinsdag 3 dec 2019, 20.00
IJ Zaal
Deze 59 mensen waren aanwezig