Creatieve Industrie
De Stad
Global Trends

Een straatje zonder eind

Hoe ziet de ideale winkelstraat van de toekomst eruit? Of bestaat de winkelstraat straks niet meer?
woensdag 29 jun 2016, 20.00
wo 29 jun 2016, 20.00
Expo
Reageer

Ook als je niet dagelijks in de winkelstraat komt kan het je niet ontgaan zijn: de winkelstraat loopt leeg. Steeds meer grote winkelketens vallen om en laten een plek achter waar men liever met grote boog omheen loopt. De winkelstraat sterft uit, zo lijkt het. Maar het kan ook anders! Zo werd de Czaar Peterstraat onlangs nog uitgeroepen tot Leukste Winkelstraat van Nederland en verschijnen er vernieuwende pop-upstores in het centrum. Ook technologische mogelijkheden worden steeds vaker ingezet, maar wat is het effect? Want hoe ziet de ideale winkelstraat van de toekomst er eigenlijk uit?

In dit programma verkennen we hoe de toekomst van de winkelstraat eruit kan zien. Wat werkt juist wel en wat werkt juist niet? Bestaat de winkelstraat die we nu kennen überhaupt nog wel, of bestellen we alleen nog maar online? Gaan pop-upstores van tijdelijk naar permanent en hoe zit het met de trends? Verschillende praktijkcases komen aan het woord en geven hun visie over hun ideale winkelstraat van de toekomst.

© Ellen Boon

Temporary Lane

Christiaan Kastrop is initiatiefnemer van Temporary Lane, of tijdelijke winkelstraat. In Maastricht rolde hij dit concept uit onder de naam Temporama in de voormalige Vroom&Dreesmann. Temporary Lane blaast leegstaande panden in het centrum weer nieuw leven in. Niet met één pop-upstore, maar door verschillende merken te verbinden en een plekje te geven. De focus ligt hierbij op een Euregionaal aanbod van producten. Het effect is positief: Temporary Lane helpt het centrum weer een stukje levendiger te maken en is voor zowel stad, bewoners, bezoekers als winkeleigenaars een positief resultaat.

 

Czaar Peter Straat

Eva Koster is winkelstraat manager van de Czaar Peterstraat in Amsterdam, leukste winkelstraat van Nederland. Samen met de ondernemers in de straat weet zij de buurt tot een levendig en gezellig winkelgebied te maken. Ondanks dat deze straat niet in het centrum ligt lukt dat namelijk aardig goed, of is dat juist de kracht? Eva Koster komt samen met Laura Wienesen, voorzitter van de winkeliersvereniging, vertellen.

Tony Wijntuin

Tony Wijntuin startte na een carrière bij Schiphol Group zijn eigen consultancybureau WYNE. Strategy & Innovation in 2009. De kennis en ervaring die hij bij Schiphol opdeed wat betreft optimalisatie van passagiersbeleving en ontwikkeling van retail en horeca, past hij nu toe op bijvoorbeeld winkelgebieden en binnensteden. Tony weet als geen ander welke ontwikkelingen er gaande zijn in de stad en durft verrassende voorspellingen te doen over de winkelstraat van de toekomst.

Ik Geef om de Jan Eef

© Jan Eef

© Jan Eef

Bijna zes jaar geleden, op 7 oktober 2010 wordt in de Jan Evertsenstraat Fred Hund doodgeschoten, tijdens een overval op zijn juwelierszaak. Een keerpunt voor de ‘Jan Eef’, want een dag later beginnen vier Amsterdammers het buurtinitiatief ‘Ik Geef om de Jan Eef‘. Met allerlei acties zoals het organiseren van pop-upstores en een theaterfestival bestrijden ze de leegstand en weten ze de straat weer een positieve impuls te geven. Jeroen Jonkers is een van de initiatiefnemers van het project en strijd sinds de start voor een meer antrekkelijke winkelstraat. Hoe hij dit doet? Jeroen komt vertellen.

 

woensdag 29 jun 2016, 20.00
Expo
Deze 58 mensen waren aanwezig