Global Trends

Duurzaam vliegen, kan dat wel?

CO2-compensatie, elektrisch vliegen of toch de trein: wat zijn de duurzame opties voor de wereldreiziger van nu?
maandag 12 nov, 20.00
ma 12 nov, 20.00
Grote zaal
Reageer

Een beter milieu, dat willen we allemaal wel. Uit dat reclamespotje van vroeger weten we; dit begint bij jezelf. Dus eten we geen vlees meer, draaien we led-lampen in en kopen we minder spullen. Maar dit alles valt meteen in het niet als je tóch vliegt voor je welverdiende vakantie. Een tripje naar New York? Net zo schadelijk als het eten van duizend Big Macs. Maar de echte boosdoeners zijn de vluchten binnen Europa, met Schiphol op de derde plek als drukste vliegveld. In totaal reisden in 2017 68,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, wat neer komt op 496.747 starts en landingen afgehandeld, 3,7 procent meer dan in 2016. Daarmee zit de luchthaven net onder het plafond van 500.000 vluchten dat met de overheid en de omgeving is afgesproken. Een enorme belasting, voor een klein land als Nederland. En een pijnlijk besef voor de wereldverbeteraar. Het moge duidelijk zijn: onze vliegtrips, die moeten anders.

Ook de luchtvaartsector heeft de boodschap opgepikt en wil tot 2030 35 procent CO2-uitstoot besparen door te investeren in nieuwe vliegtuigen, snellere vliegroutes en de overstap naar de trein voor korte afstanden. Maar zijn veel duurdere tickets en minder vliegen niet de enige echte oplossingen? En hoe kunnen de budgetmaatschappijen toch die spotgoedkope vluchten blijven aanbieden? En wil je toch weg, wat zijn de duurzame opties voor de wereldreiziger van nu?

Wat gaan we doen? 

  • Met promovendus Sociaal Gedrag en Duurzaamheid Nadja Zeiske zullen we het hebben over waarom we, ondanks dat we weten dat we het niet zouden moeten doen, we toch telkens weer dat vliegtuig pakken. Over de dilemma’s van nu en de psychologie achter (on)duurzame keuzes.
  • Wat zijn de alternatieven voor vliegen op de fossiele grondstof kerosine? En zijn die duurzaam? Merel Laroy van SkyNRG zal vertellen over de mogelijkheden van bio- en misschien synthetische brandstoffen in de lucht.
  • D66-Kamerlid Jan Paternotte is pleitbezorger van de vliegtaks, waarvan de opbrengsten eventueel kunnen worden ingezet voor groenere luchtvaart. Hij legt o.a. uit wat de situatie is in Brussel. Gaat de Europese belasting er komen? Cas van Kleef is campaigner luchtvaart bij Greenpeace, dat dit jaar het manifest Zet de luchtvaart op het juiste spoor lanceerde. Samen gaan ze met Klaas-Jeroen Terwal, manager public affairs bij KLM, en Heike Luiten, directeur NS International, in gesprek. Is het plan Slim en Duurzaam van de luchtvaartsector ambitieus genoeg? Is een goed Europees spoornetwerk een alternatief voor het vliegtuig? Is er überhaupt plaats voor vliegen in een duurzame toekomst?
maandag 12 nov, 20.00
Grote zaal
Deze 357 mensen waren aanwezig