Doe maar lekker duurzaam

Kan voedselgigant Unilever de wereld redden én de winst verdubbelen?
Gratis toegang
vrijdag 31 mrt, 20.00
vr 31 mrt, 20.00
Grote zaal
Reageer

Met merken als Calvé, Unox, Becel, Knorr, Omo en Magnum beheerst Unilever een groot deel van onze koelkast en boodschappenmand. Goed nieuws voor de wereld, want die producten zijn volgens het bedrijf steeds vaker ‘duurzaam’ geproduceerd. ‘Unilever is de grootste NGO ter wereld’, zegt algemeen directeur Paul Polman. Actiegroepen als Oxfam en Solidaridad trekken regelmatig met hem op. Maar wie zorgt nog voor kritisch tegengeluid wanneer pressiegroepen aan één tafel zitten met multinationals? Is het cynisch om argwanend te zijn? Want hoe duurzaam is Unox groentesoep eigenlijk? Of Dove Shampoo? Of Knorr saus uit een pakje? Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico zocht het uit. Tijdens de Groene Live gaan we over de uitkomsten met betrokkenen en experts in discussie

Programma

Tijdens deze avond presenteren de Investico onderzoeksjournalisten de uitkomsten van hun onderzoek en geven ze ons bovendien een bijzonder inkijkje in hun werkproces. Dit jaar onderzocht de lichting duurzaamheid volgens Unilever, en stuitte daarbij op Nederlandse groenten, Indonesische palmolie, verzorgingsproducten en verpakkingsafval.

Anniek Mauser is directeur Duurzaamheid bij Unilever. Hoe gaan meer winst en duurzaamheid met elkaar samen? 

Donald Pols (Milieudefenie) en Heske Verburg (Solidaridad) zijn beiden directeur van een NGO. Solidaridad werkt nauw samen met Unilever aan ketenverduurzaming. Bijvoorbeeld op het gebied van palmolie, suikerriet en soja. Milieudefensie was eerder kritisch op de import van soja uit Latijns-Amerika om Magnum melkkoeien (bekend van het ijsje) met krachtvoer bij te voeden, terwijl het tegengaan van ontbossing een prioriteit is. Hoe trekken multinational en NGO samen op om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken?

Publicist Mirjam de Rijk was van 2004-2010 directeur bij stichting Natuur & Milieu. 

Peter Buurman is redacteur bij de Speld en vaste columnist van de talkshow ‘Als Warme Broodjes’.

Over de masterclass en het onderzoek

Sinds enkele jaren organiseert platform voor onderzoeksjournalistiek Investico een intensieve masterclass voor beginnende onderzoeksjournalisten waarvan het eindresultaat gepubliceerd wordt in de Groene Amsterdammer. Tijdens de masterclass werkt een groep van vijf deelnemers vijf maanden lang gezamenlijk aan een groot onderzoek onder begeleiding van Investico hoofdredacteur Jeroen Trommelen en redacteur Thomas Muntz. Dit jaar onderzocht de lichting Nederlandse groenten; Indonesische palmolie, verzorgingsproducten met plastics en verpakkingsafval van Unilever. 

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
vrijdag 31 mrt, 20.00
Grote zaal
Deze 278 mensen waren aanwezig