Global Trends
Filmvertoning en voorgesprek

Docu: The Lucky Ones – VOL

Ondernemen met een missie, wat doet dat met je? Voorgesprek met o.a. Merijn Everaarts (Dopper) en Bert van Son (MUD Jeans).
Gisteren, 20.00
vr 6 dec, 20.00
IJ Zaal

Ondernemen en tegelijkertijd de wereld verbeteren; een betere baan bestaat niet toch? Misschien denk je daar na deze documentaire toch anders over. Acht sociaal ondernemers over de hele wereld delen in 'The Lucky Ones' hun eerlijke verhaal. Wat doet zo’n onderneming met je privéleven? Wat als geld verdienen en jouw missie elkaar in de weg zitten? En hoe ga je door na mislukkingen? Kom naar deze vertoning van de docu, met een bijzonder voorgesprek met Merijn Everaarts (Dopper), Mirjam de Bruijn (Twenty), Bert van Son (MUD Jeans) en Maaike Groen (Miss Green).

Over de ondernemers in de docu:

Kresse WeslingElvis & Kresse (EN)
Samen met haar partner James Henrit (aka Elvis) redt zij materialen – van bijvoorbeeld oude brandweerslangen – en maakt er tassen en accessoires van.

Miki AgrawalTushy (VS)
Voor iedereen die niet graag zijn billen afveegt met gekapte bomen. Miki ziet het bidet als een van de oplossingen voor onnodige bomenkap. Inmiddels heeft ze er meer dan 100.000 bidets verkocht.

Merijn EveraartsDopper (NL)
Iedereen in Nederland kent de Dopper flesjes ondertussen wel en ook verovert Dopper nu langzaam maar zeker de rest van de wereld. Want de missie van Merijn Everaarts is meer dan duidelijk: “Single use plastic moet zo snel mogelijk de wereld uit.”

Camille van GestelWakaWaka (NL)
Camille maakt samen met mede-oprichter Maurits Groen (what’s in a name) zaklampen op zonne-energie. Hun missie is helder: 1 biljoen mensen van licht voorzien die niet aangesloten zitten op het elcitriciteitsnetwerk. Ze zitten nu al op 1,5 miljoen mensen…

Jonathan PatarkatsiDown to Earth (VS)
Jonathan komt uit New York. Van jongs af aan leerde hij verschillende gezonde kruiden te mengen en nam hij zelfgemaakte drankjes mee naar school. Toen keken mensen hem gek aan, maar nu verkoopt hij zijn super gezonde drankjes in meer dan 350 winkels.

Bert van SonMUD Jeans (NL)
Een spijkerbroek is met stip op nummer 1 het meest vervuilende kledingstuk dat er is. Dus bedacht Bert van Son een simpel maar doeltreffend idee. Wat als we jeans huren en als we er klaar mee zijn weer terug geven? Zo kan MUD Jeans de materialen hergebruiken. Circulair ten top.

Martin Höfeler – Armedangels (Duitsland)
Armedangels wordt gedragen door Hollywoodster Leonardo di Caprio. De jonge ondernemer Martin is begonnen in 2007 met veel ideeën. Zijn leraren zeiden dat het niet mogelijk was, maar hij wist het zeker: je kan wel een duurzaam bedrijf oprichten en tegelijkertijd geld verdienen.

Diana EgnatzHot Spoon (VS)
Deze sprankelende New Yorkse heeft een start-up met een duidelijke missie. Gezond voedsel in de schappen krijgen. Ze maakt jam, wat eigenijk geen jam heet, want het heeft 40% minder suiker en geen conserveringsmiddelen.

Extra bij het voorgesprek:

Mirjam de BruijnTwenty (NL)
Mirjam verkoopt met haar bedrijf Twenty huishoudelijke en cosmetische producten in capsulevorm waar mensen zelf water aan toevoegen. Veel van deze producten bevatten 80% water. Als je dit weglaat, levert het afname in transportkosten en verpakkingen op.

Maaike Groen – Miss Green (NL)
Maaike heet Groen en denkt groen. Haar merk kwam voort het de behoefte om er zelf leuk uit zien, zonder een belasting te zijn op mens en milieu. En dat zag ze 10 jaar geleden nog niet terug in de markt. Et voilà, Miss Green werd geboren en is uitgegroeid tot een zeer succesvol duurzaam kledingmerk.

Yara HannemaYara InMedia (NL)
Yara is documentairemaker en heeft sinds 2008 haar eigen storytelling bureau Yara InMedia. Yara kiest voor de kracht van film om een authentiek verhaal te vertellen met als doel: “Mensen anders te laten kijken, voelen of denken. Verhalen verbinden en als we blijven delen, zullen we de verschillen in elkaar beter begrijpen.”

Gisteren, 20.00
IJ Zaal
Deze 158 mensen waren aanwezig