Creatieve Industrie

Do NOT Do It Yourself

Er zijn steeds meer slimme bedrijfjes die jou als artiest werk uit handen kunnen nemen. Maar heb je er ook echt wat aan?
maandag 19 sep 2016, 16.00
ma 19 sep 2016, 16.00
Studio
Reageer

Stel: je hebt als artiest vooral zin om muziek te maken. En niet om alleen maar te promoten, te releasen, achter je Buma geld aan te zitten en ook nog eens zorgen dat je geboekt wordt. Dan zijn er gelukkig veel vernieuwende bedrijfjes in Nederland die je heel slim kunnen helpen. Vaak kleine start-ups met ervaring in de muziekbusiness. Welke zijn nou de slimste en handigste? Waar heb jij als artiest nou echt wat aan? Tijdens deze Music Pitch ontmoet je enkele van die bedrijven. De nieuwe initiatieven presenteren zich kort maar worden ook kritisch onder de loep genomen door ervaren DIY’ers in de muziek: Joost Abbel (o.m. van Zorita en Amsterdam Artist Collective) en Hermann "Houbie" Strobbe (o.m. No Milk Today)

do NXT – Beppie Jansen

Een nieuw soort crowdfundplatform, dat is do NXT. En sinds kort ook in Nederland actief. Crowdfunding gaat hier niet per project, maar als een soort abonnementsvorm. Dus: elke maand geld van je fans!

Gigstarter. (Links) Paul de Kuyper (midden) Tom van der Velpen, (rechts) Mark Teisman.Gigstarter – Tom van der Velpen

Meer muziek, minder gedoe, dat zeggen ze zelf. Gigstarter is een soort elektronisch boekingskantoor, waarmee je geboekt kan worden op podia, maar ook op veelverdienende bedrijfsfeesten, huwelijken en allerlei andere feesten en partijen.

Bert Duizer

Als DJ kwam Bert Duizer erachter dat je meer geld kan verdienen als artiest als je je administratie goed opzet. Sinds 2 jaar helpt hij met zijn administratiebedrijf artiesten uit alle genres. Wat zijn de gouden tips die hij heeft? En… heb je iemand als hem echt nodig of kan je het ook zelf?

222384-IMG_6309-d4006f-original-1471877324ABOSS – Arvid Silos

De rompslomp tussen boekers, managers en artiesten weghalen. Daar richt het Nederlandse bedrijf ABOSS zich op. Denk aan zaken als: kalendermanagement, show deals, contracten, facturen, contactbeheer en logistieke planningen (vluchten, hotels, vervoer etc.). Ze haalden hier zelfs €200.000 aan funding voor op!

Digipluggen – Edo Westerbeek

Digipluggen, oftewel je muziek digitaal pluggen, bij alle radiostations. Maar met de nadruk op de regionale stations. Ook de traditionele pluggers werken ermee. Maar levert het ook airplay op?

Ard_Boer1Radio Radar – Ard Boer

Radio Radar is een nieuwe tool ontwikkeld door New Music Labs. Met Radio Radar is het mogelijk om voor een beperkt budget tracks op alle nationale en regionale stations in NL te volgen in een overzichtelijk dashboard. Kortgezegd, Google Analytics voor airplay. Met deze Big Data is het bovendien betrekkelijk eenvoudig om allerhande charts te generen. Ard Boer geeft een demo en hoort graag feedback om zijn tool nog verder te verbeteren!

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

maandag 19 sep 2016, 16.00
Studio
Deze 55 mensen waren aanwezig