Creatieve Industrie

Digital Consciousness

Hoe beïnvloeden filterbubbels en big data ons digitale dieet? Met o.a. Blendle & VPRO Digitaal.
Gratis toegang
Gisteren, 19.30
ma 27 mrt, 19.30
Kleine zaal
Reageer

Kattenliefhebbers zien dankzij gepersonaliseerde communicatie opvallend veel kattenvideo's in hun feed. Veel nieuwsberichten blijken broodje aap verhalen en doordat we comfortabel in onze filterbubbel verblijven, leiden we massaal aan kokervisie. Een groot deel van ons leven bevindt zich in de digitale wereld, waar de wereld razendsnel verandert. In hoeverre beïnvloeden algoritmes, informatie-clusters en bubbels onze dagelijkse mediaconsumptie? Hoe verhouden we ons als mens tot deze waterval aan technologische ontwikkelingen? Tijd om ons digitale gebruik onder de loep te nemen en samen met professionele internetters, wetenschappers en techondernemers onze horizon te verbreden.

Blendle

Wat begon als de grootste online kiosk van Nederland, is nu uitgegroeid tot een platform met dagelijks een selectie aan hand picked artikelen. Dankzij complexe algoritmes weet het Blendle data-team precíes je interesses. Samen met de redactie vertalen ze deze naar een gepersonaliseerde selectie van must reads. Maar dan wel een die je af en toe wakker schudt. Als data scientist bij Blendle is het de taak van Anne Schuth om continue het aanbod te verbeteren. Wat is hun strategie om een filterbubbel te doorbreken en lezers te verrassen? En wat is het geheim van hun selectiemethode?

Clickclickclick.click

a-sample-screen-shot-of-the-behavior-tracked-click-click-click

Wat geven we online precies prijs? En hoe beinvloeden we zelf wat we delen, als actieve internetters? Vanuit deze fascinatie ontwikkelde Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal bij de VPRO, samen met Studio Moniker het digitale project
clickclickclick.click. Een op het oog simpele website die élke beweging die je maakt trackt en voorziet van ironisch commentaar.

Damian Trilling 

‘Filter bubbels’ of ‘echo chambers‘; het zijn jargonwoorden die illustreren hoe we steeds minder nieuwe input in onze feed langs zien komen. Het resultaat: kans op tunnelvisie. Als Universitair docent aan de UvA onderzoekt Damian Trilling de invloed van social media op onze nieuwsconsumptie. Hoe groot is de impact van het fenomeen op ons wereldbeeld daadwerkelijk en wat kunnen we zelf ondernemen om onze horizon te vebreden?

Maarten de Rijke

Hoe werken zoekmachines en wat ís een filter eigenlijk precies? Maarten de Rijke, hoogleraar Informatieverwerking en Internet aan de UvA, weet er alles van. Van voorspellende zoekmachines die de impact van nieuwsberichten en sociale media inschatten tot real-time aanbevelingen; hij legt uit hoe zoekmachines filteren, wat dit betekent voor de zoekresultaten die je te zien krijgt én waar al die data goed voor is.

Gratis toegang
Gisteren, 19.30
Kleine zaal
Deze 139 mensen waren aanwezig