De Stad

De toekomst van Schiphol

Wat is de invloed van vliegtuiggeluid op het landschap en steden? En kan de belangrijkste luchthaven van Nederland blijven groeien?
Gisteren, 20.00
ma 15 jan, 20.00
IJ Zaal
Reageer

De haat-liefdeverhouding tussen luchthaven Schiphol en de regio is ongekend. Om te blijven voldoen aan de groeiende reisvraag wil de luchthaven groeien, maar met de druk om meer woningen te bouwen in de regio is de strijd om ruimte losgebarsten. Eén van de bepalende onzichtbare factoren bij deze groei is geluid van vliegtuigen waardoor een bijzonder planologisch niemandsland wordt gecreëerd. Wat is de invloed van vliegtuiggeluid op het landschap en steden? En is een groei van Schiphol realistisch? We gaan in gesprek met auteur Kees Christiaanse over zijn boek ‘The Noise Landscape’ en met deskundigen over de groei van Schiphol.

De geluidscontouren van Schiphol

Veel eerder dan verwacht bereikt Schiphol zijn groeiplafond tot 2020 van een half miljoen vluchten per jaar. Schiphol wil groeien om aan de nijpende vraag te blijven voldoen en zijn concurrentiepositie te behouden. Als één van de grootste luchthavens ter wereld, middenin één van de dichtstbevolkte gebieden van Europa, is dit een bijzonder complexe opgave. Geluidsoverlast van vliegtuigen reikt namelijk veel verder dan de fysieke hekken die rondom Schiphol staan. In het boek ‘The Noise Landscape’ onderzocht Stedenbouwkundig architect Kees Christiaanse (voormalig OMA en eigenaar KCAP) met zijn team jarenlang welk effect vliegvelden en hun geluidsproducerende vliegtuigen op de ontwikkeling van hun omgeving hebben. Hij geeft aan de hand van zijn boek een introductie op het onderwerp.

  • Schiphol verplaatsen klinkt goed, maar is het reëel? Volgens onderzoeker en planner Jaap Modder gooien we hiermee het kind met het badwater weg. Hij pleit voor een radicale verbetering van het huidige banenstelsel, met minder geluidsoverlast, zodat er meer ruimte voor de stad vrijkomt. Daarnaast moet de overheid meer sturen dan enkel de Alderstafel mogelijk maken.
  • De gemeente Haarlemmermeer kent als geen ander de lusten en de lasten van de Luchthaven. Adam Elzakalai is wethouder van Haarlemmermeer en heeft onder andere Luchthavenzaken en Ruimtelijke ordening in zijn portefeuille. Is een groei van Schiphol realistisch en zoja, onder welke voorwaarden?
  • Maurits Schaafsma is werkzaam als senior stedenbouwkundige bij de Schiphol Group en werkt aan de plannen voor de ruimtelijke ontwikkeling van de luchthaven en adviseert luchthavens wereldwijd. Wat is het effect van stillere vliegtuigen voor de luchthaven en zijn omgeving? En op welke manier kan Schiphol groeien?
Gisteren, 20.00
IJ Zaal
Deze 94 mensen waren aanwezig