Creatieve Industrie

Design op dieet

Kan design onze materiaal- en energieconsumptie verminderen?
maandag 11 jun, 20.00
ma 11 jun, 20.00
IJ Zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Hoe ontwerpen we producten die hun waarde behouden in de toekomst? Een avond waarin we onderzoeken welke rol ontwerpers kunnen spelen in de creatie van producten die toekomstbestendig zijn én relevant blijven. Het idee komt voort uit Ed van Hinte's boeken ‘Products that last’ (2014) over het cultiveren van waarde, en ‘Products that flow’ (work in progress) over beheersing van materiaalstromen. Het uitgangspunt: hergebruik en energietransitie zetten geen rem op onze materiaal- en energieconsumptie. Tijd voor een slanker perspectief; anders ontwerpen. We gaan in gesprek met ontwerpers, studenten, economen en onderzoekers over duurzaam design.

Maaike Roozenburg

Maaike Roozenburg is sinds 2017 hoofd van de Master Industrial Design aan de KABK. Haar werk als ontwerper centreert zich rondom de omgang met en restauratie van erfgoed. Daarbij opereert ze steeds op het snijvlak van design, conservatie en nieuwe technieken.

Ed van Hinte

Afgestudeerd als industrieel ontwerper is Ed van Hinte vooral bekend als designcriticus. Hij doceert, geeft lezingen in binnen- en buitenland en schrijft over de levensduurverlenging van producten. Zo publiceerde hij recent met Conny Bakker en Marcel den Hollander (Design for Sustainability TU Delft) ‘Products that Last’, een praktijkgerichte voortzetting. Momenteel runt hij met grafisch ontwerper Renate Boere DRS22, een lab voor ontwerpend onderzoek waar hij werkt aan lichtheid en dematerialisatie in brede zin. Verder is hij volop bezig met het boek ‘Products that Flow’ en aan een nieuwe ‘Designing Lightness’. In 2014 ontving Ed de Pierre Bayleprijs voor designkritiek.

Michaël Wilde

Al bijna 11 jaar werkt Michaël Wilde bij Eosta, leverancier van verse biologische groenten en fruit, waar hij verantwoordelijk is voor de afdeling communicatie en duurzaamheid. Een van de missies van het bedrijf is om de anonimiteit uit de keten halen door te werken met een Nature & More trace and tell systeem waarbij de consument virtueel kennis kan maken met de biologische boer. Naast campagnes over gezondheid, bodemherstel en de V.N.  Sustainable Development Goals is Eosta volop bezig met de zoektocht naar de meest duurzame verpakkingen voor de biologische producten. Hun antwoord is Natural Branding, want uiteindelijk is geen verpakking de meest duurzame verpakking. Hoe pakken ze dit aan? 

 

Aglaia Fischer

Als projectmanager en onderzoeker bij Circle Economy en het Sustainable Finance Lab is Aglaia een expert op het gebied van financiering van de circulaire economie. Momenteel promoveert ze op dit onderwerp aan Wageningen UR. Haar achtergrond in Urban Environmental Management – met een focus op circulaire economie – leidde tot het inzicht dat een gebrek aan investeringen in de circulaire economie resulteert in een langzame transitie. Hoe kunnen we deze transitie volgens haar makkelijker maken en versnellen? 

Anita Veenendaal

Na een loopbaan in de financiële wereld is Anita Veendendaal tegenwoordig CEO van het familiebedrijf Lightweight Containers. Ze zijn de grondlegger van de revolutionaire KeyKeg, een lichtgewicht fust voor de drankenindustrie. In de missie van het bedrijf staat duurzaamheid binnen de complete supply chain centraal. De KeyKeg is het enige fust ter wereld dat circulair kan worden ingezet. Tijdens het design is rekening gehouden met de mogelijkheid om de grondstoffen opnieuw te gebruiken voor nieuwe KeyKegs. Hoe innoveert het bedrijf op het gebied van duurzaamheid? 

maandag 11 jun, 20.00
IJ Zaal
Reserveer
Deze 11 mensen zijn aanwezig