Creatieve Industrie

DESIGN ‘N’ DANCE

Tijdens ADE stellen we de vraag: hoe wordt hedendaagse popmuziek beïnvloed door design en technologie?
vrijdag 19 okt, 20.00
vr 19 okt, 20.00
Studio
Reageer

Technologie en design hebben altijd een grote invloed gehad op ontwikkelingen in popmuziek. De eerste elektrische gitaar bracht rock ’n’ roll voort. De syntheziser staat aan de geboorte van disco. House en techno kwamen op dankzij de sampler. Maar ook de scifi-pakjes van Kraftwerk en het stagedesign en de baanbrekende videoclips van Michael Jackson hebben de beleving van popmuziek verlegd. Hoe wordt popmuziek vandaag de dag beïnvloed door design en technologie?

Steye Hallema
Steye Hallema is bedenker en drijvende kracht achter Smartphone Orchestra, een virtueel ‘orkest dat gebruik maakt van de smartphones van het publiek. Stel je voor dat we allemaal samen een zee van smartphones voor die allemaal beeld en geluid voortbrengen, als een technologisch sprookje van duizend-en-één nacht. The Smartphone Orchestra creëert een hele nieuwe manier om samen muziek te maken én te ervaren. Hiervoor is een nieuwe manier van componeren ontwikkeld, want een muziekstuk schrijven voor honderden of duizenden smartphonespeakers is nog niet eerder gedaan.  The Smartphone Orchestra heeft al opgetreden op Lowlands, Oerol (met Spinvis) en op het Sonár Festival in Barcelona. Maar het gaat niet alléén om de muziek. Hallema:

“In een tijd waarin de smartphone ons allemaal in individuele bubbels duwt, is het zinvolle om dit om te draaien en mensen juist mee bij elkaar te laten komen om samen iets wonderlijks te ervaren met de smartphone. Dit project gaat dan ook over de smartphone gebruiken om mensen juist weer in het hier-en-nu samen te brengen. Het netwerk dat we met elkaar vormen voelbaar te maken. Wij willen de deelnemers het gevoel laten ervaren dat we allen gesynchroniseerd zijn in dezelfde tijd. We horen bij elkaar: wij vormen samen The Smartphone Orchestra!”

Hidde de Jong
Hidde de Jong is drijvende kracht achter ShowSync, een start-up  die diverse nieuwe applicaties ontwikkelt voor de integratie van beeld en geluid. Met Videosync kunnen videobeelden worden gecontroleerd via de veelgebruikte muzieksoftware Abbleton Live en zo worden gesynchroniseerd met een elektronische track. De gekoesterde droom van een symbiose tussen Sound and Vision van David Bowie kan eindelijk door iedereen worden gerealiseerd. De applicatie LightSync doet hetzelfde maar dan met een lichtshow. Een muzikaal georkestreerde video/lichtshow die meebeweegt met de muziek zorgt voor een intensievere fysieke ervaring van muziek. Op grote festivals als DGTL en Dekmantel en door verschillende DJs en orkesten is al gebruik gemaakt van Showsync software.

Ashley Burgoyne
Ashley Burgoyne is musicoloog en onderzoeker aan de UVA. Zijn werkterrein is gebruik van computers en software in muziek. Ook buigt hij zich over de cognitieve verwerking van muziek in ons brein? Hoe dansen wij en waarom? Hoe onthouden we muziek als we geen noten kunnen lezen of een instrument kunnen bespelen? Hoe wordt muziek ‘onthouden’ door algoritmnes en software. Waaraan herkent deze technologie muziek? Maar ook de creatieve capaciteit van technologie. Is het mogelijk dat een computer een ritme kan creëren? Een meer persoonlijke fascinatie is de ‘haakgevoeligheid’ van popliedjes, oftewel welke deuntjes, ritmes en klanken blijven het beste in het geheugen blijven hangen. Met als onderliggende vraag natuurlijk: kan met behulp van KI en algoritmes een computer leren wat de beste hook is en wordt de computer daarmee de popster van morgen?

vrijdag 19 okt, 20.00
Studio
Deze 5 mensen waren aanwezig