De Stad

Deelfiets maakt doorstart

De deelfiets krijgt een tweede kans van de gemeente. Hoe zorgen we dat het een succes wordt voor iedereen?
maandag 29 jan, 20.00
ma 29 jan, 20.00
Grote zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

De deelfiets zorgde afgelopen zomer voor behoorlijk wat opschudding in Amsterdam, waardoor de fietsen na hun introductie al snel uit het straatbeeld verdwenen. Zonde, want de deelfiets kan een bijdrage leveren aan onze groeiende mobiliteitsbehoefte. Om de fiets een eerlijke start te geven heeft de gemeente beleid geschreven, wat nu ter inspraak ligt. Hoe ziet dit beleid eruit? Wat zijn voor de voorwaarden voor een gebruiksvriendelijk, betaalbaar en kwalitatief deelfietssysteem? Tijdens deze special gaan we met de gemeente Amsterdam en fietsdeskundigen in gesprek over een succesvolle deelfiets voor iedereen.

Afgelopen zomer verspreidden verschillende aanbieders in totaal zo’n vijf tot zevenduizend deelfietsen over de stad. Niet in speciale rekken zoals in het buitenland, maar tussen de stadsbarrels van de Amsterdammers. Dit tot grote ergernis van veel bewoners, die hun plekjes in de fietsrekken opeens ingenomen zagen door felgekleurde fietsen met namen als Flickbike, Donkey Republic en Obike. Om een plaag te voorkomen zijn de fietsen verbannen totdat er nieuw beleid werd geschreven. Het beleid (Nota Deelfiets) ligt nu ter inspraak. Tijdens deze avond gaan we met fietsdeskundigen en het publiek in gesprek over de toekomst van de deelfiets in Amsterdam en achterhalen we wat een succesvol deelfietssysteem is voor iedereen.

  • Deborah van Nas technologisch strategisch design professor aan de TU-Delft vindt dat heel Nederland aan de deelfiets moet. Maar hoe voorkom je de beruchte Chinese deelfietskerkhoven? Zij vertelt ons tijdens deze avond hier meer over.
  • Ananda Groag is werkzaam als mobiliteitsdeskundige bij shareNL. In 2015 bracht ze succesvol 42 organisaties in een publiek-privaat partnerschap bij elkaar om autodelen op een duurzame wijze verder te laten groeien. Kunnen we een soortgelijke samenwerking ook bij het grote aantal deelfietsaanbieders bewerkstelligen?
  • Marco te Brömmelstroet is de fietsexpert van Amsterdam. Hoe zorg je dat de strooifiets weer een deelfiets wordt? Marco Reageert op het gepresenteerde beleid en vertelt ons meer hierover.
  • Ronald Haverman, bedenker en oprichter van de OV-fiets en Common.bike, heeft eerder 4 concrete adviezen naar de politiek geschreven. Daarnaast adviseert hij Mo-Bike over hun deelfiets systeem. We vragen zijn reactie op de gepresenteerde plannen.

Meer informatie over het programma en de sprekers volgt z.s.m. 

maandag 29 jan, 20.00
Grote zaal
Reserveer
Deze 48 mensen zijn aanwezig