De Stad

Deelfiets maakt doorstart

De deelfiets krijgt een tweede kans van de gemeente. Hoe zorgen we dat het een succes wordt voor iedereen?
maandag 29 jan, 20.00
ma 29 jan, 20.00
IJ Zaal
Reageer

De deelfiets zorgde afgelopen zomer voor behoorlijk wat opschudding in Amsterdam, waardoor de fietsen na hun introductie al snel uit het straatbeeld verdwenen. Zonde, want de deelfiets kan een bijdrage leveren aan onze groeiende mobiliteitsbehoefte. Om de fiets een eerlijke start te geven heeft de gemeente beleid geschreven, wat nu ter inspraak ligt. Hoe ziet dit beleid eruit? Wat zijn voor de voorwaarden voor een gebruiksvriendelijk, betaalbaar en kwalitatief deelfietssysteem? Tijdens deze special gaan we met de gemeente Amsterdam en fietsdeskundigen in gesprek over een succesvolle deelfiets voor iedereen.

Afgelopen zomer verspreidden verschillende aanbieders in totaal zo’n vijf tot zevenduizend deelfietsen over de stad. Niet in speciale rekken zoals in het buitenland, maar tussen de stadsbarrels van de Amsterdammers. Dit tot grote ergernis van veel bewoners, die hun plekjes in de fietsrekken opeens ingenomen zagen door felgekleurde fietsen met namen als Flickbike, Donkey Republic en Obike. Om een plaag te voorkomen zijn de fietsen verbannen totdat er nieuw beleid werd geschreven. Het beleid (Nota Deelfiets) ligt nu ter inspraak en wordt tijdens deze avond gepresenteerd. Daarna gaan we aan de hand van verschillende stellingen met fietsdeskundigen, deelfietsaanbieders en jou in gesprek om te achterhalen wat een succesvol deelfietssysteem is voor iedereen. Dit doen we met:

  • De Vlaamse deelfietsspecialist Sven Huysmans is er van overtuigd dat de deelfiets gaat doorbreken in Nederland. Hij stond onder andere aan de wieg van Bluebike-deelfiets, de Belgische variant van de OV-fiets, en heeft een brede kennis van de markt. Hij verzorgt de aftrap van de avond met een algemene visie op de deelfiets.
  • Vera van den Bos is mede verantwoordelijk voor het opstellen van de Nota Deelfiets en licht de verschillende beleidskeuzes verder toe.
  • Deborah Nas is praktijkhoogleraar Strategic Design for Technology-based Innovation aan de TU-Delft en vindt dat heel Nederland aan de deelfiets moet. Maar hoe voorkom je de beruchte Chinese deelfietskerkhoven?
  • Ananda Groag is werkzaam als mobiliteitsdeskundige bij shareNL. In 2015 bracht ze succesvol 42 organisaties in een publiek-privaat partnerschap bij elkaar om autodelen op een duurzame wijze verder te laten groeien. Kunnen we een soortgelijke samenwerking ook bij het grote aantal deelfietsaanbieders bewerkstelligen?
  • Lennart Nout werkte in binnen- en buitenland aan complexe mobiliteitsvraagstukken, waaronder aan die van de deelfiets.
  • Saskia Kluit vertegenwoordigt de belangen van een groot aantal fietsers in heel Nederland. De huidige deelfietsen zijn in haar ogen kwalitatief ondergeschikt aan onze eigen fietsen. Hoe zorgen we dat de deelfiets een volwaardig alternatief wordt voor onze eigen fiets?
  • Rebelse vernieuwer Luud Schimmelpennink en vader van het eerste deelfietssysteem ‘Het witte fietsenplan’ mag tijdens deze avond niet ontbreken. We vragen hem om reactie op het nieuwe beleid.
  • Lee Feldman van onder andere BYCS (vroeger Cyclespace) weet als geen ander voor welke fietsopgaven we als stad staan. Hij deelt zijn visie op de deelfiets.
maandag 29 jan, 20.00
IJ Zaal
Deze 97 mensen waren aanwezig