Global Trends

De Rijdende Robot

Wat is de impact van zelfrijdende auto's op het straatbeeld, onze privacy en mobiliteitsbeleid? Hoe programmeren we de autonome voertuigen?
woensdag 10 apr, 20.00
wo 10 apr, 20.00
IJ Zaal

Het duurt niet lang meer voor de zelfrijdende auto de weg opgaat. Maar die gaat niet rijden zonder een prijs en die prijs is data, heel veel data. Als we willen dat een zelfrijdende auto veilig kan navigeren in de stad dan moet die verbonden zijn met allerlei sensoren, gps-systemen en je personal devices. Hoe geven we deze technologie vorm gegeven de drastische privacy risico's? Willen we dit überhaupt? Ook het straatbeeld verandert drastisch: want als autonome voertuigen iedereen persoonlijk en goedkoop kunnen vervoeren, willen we dan nog het openbaar vervoer gebruiken? Komen we op deze manier niet uit op net meer auto's in overvolle binnensteden? Naast structurele veranderingen komen er ook morele dilemma's om de hoek kijken: want welke keuzes moet zo'n auto gaan maken bij crisissituaties? Het laatste woord over zelfrijdende auto's is nog niet gezegd - hoe kunnen we bij de inpassing van deze technologie niet naïef zijn?

Wat gaan we doen?

  • Met filosoof Fillipo Santoni de Sio gaan we op de vraag in hoeverre robots (beter) in staat zijn om morele afwegingen te maken. Hij is gespecialiseerd in het creëren van kaders voor onder andere autonoom opererende wapens en zelfrijdende auto’s. Dit interview zal Engelstalig zijn.
  • Vervolgens gaan we met hoofd autonoom vervoer bij Tomtom Willem Strijbosch, en Dennis Mica van 2getthere praten over de huidige ontwikkelingen van zelfrijdend vervoer. Gaan personenauto’s helemaal vervangen worden door zelfrijdende auto’s en wat is daar voor nodig?
  • Tot slot zullen verkeerskundige Maaike Snelder, programmadirecteur Smart Mobility Jeannet van Arum in een panel vertellen over de lopende experimenten met zelfrijdende auto’s en hoe de stad eruit gaan zien als er geen mensen meer achter het stuur zitten.

De Morele Machine

Wil je zelf onderzoeken welke keuzes jij zou willen dat een zelfrijdende auto maakt bij crisissituaties? Vul dan deze korte quiz in van MIT: http://moralmachine.mit.edu/ en ontdek jouw eigen moreel profiel en vergelijk het met de norm, het gemiddelde van de keuzes die andere personen maken.

Wie is verantwoordelijk?

De ontwikkelingen van zelfrijdend vervoer hebben de potentie om grote verkeerskundige problemen aan te pakken. Het levert ook nieuwe problemen op. In deze video legt Merel Noorman uit hoe wie er verantwoordelijk is als het fout gaat.

 

woensdag 10 apr, 20.00
IJ Zaal
Deze 73 mensen waren aanwezig