Creatieve Industrie
Global Trends
BIS Publishers presenteert:

De (on)zin van toekomstdenken

Is de toekomst ongrijpbaar of te onderzoeken? In gesprek over futurisme, trends en onderzoek.
Gratis toegang
woensdag 31 mei, 19.30
wo 31 mei, 19.30
Grote zaal
Reageer
Volg dit programma via de livestream

Het vakgebied van trend- en toekomstonderzoek is veelal omgeven door stereotype beelden van goeroes die claimen te kunnen voorspellen wat komen gaat. Maar klopt dat beeld wel? Hoe kun je iets onderzoeken dat er nog niet is? Is de toekomst ongrijpbaar of te beïnvloeden? Als een risicomijdende soort willen mensen graag grip krijgen op de toekomst en de mogelijkheden en gevaren die deze met zich mee kan brengen. Maar kun je de toekomst onderzoeken zoals historici geschiedenis onderzoeken? En waarom zou je überhaupt proberen de toekomst te onderzoeken? Tijd voor een gesprek over de zin en onzin van toekomstdenken.

  • Els Dragt is altijd al nieuwsgierig geweest naar wat nieuw en anders is. De afgelopen 15 jaar heeft ze zich gespecialiseerd in het spotten, analyseren en toepassen van trends. Els heeft trendpresentaties gegeven en trend reports gemaakt voor allerlei (inter)nationale organisaties, van non-profit tot commercieel. Als trend docent deelt ze haar ervaringen met de trend professionals van de toekomst: haar studenten bij Fontys. Onlangs heeft ze het boek ‘How to Research Trends’ uitgebracht waarmee ook jij kunt leren hoe je trends onderzoekt.
  • Patrick van der Duin onderzoekt en doceert al ruim 20 jaar hoe bedrijven en overheidsorganisaties de toekomst verkennen. In 2006 promoveerde hij op een onderzoek naar het gebruik van toekomstonderzoek in innovatieprocessen in high tech bedrijven. Als directeur van Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) kijkt hij ver vooruit. De horizon van STT’s verkenningen ligt op 20 jaar en verder, gaan over de grenzen van sectoren en domeinen heen en op zoomen in op nieuwe technologische ontwikkelingen en mogelijke invloeden hiervan op de maatschappij.
  • Wie zijn nou eigenlijk die toekomstverkenners? Tessa Cramer is op dit moment haar promotieonderzoek aan het afronden rondom precies deze vraag. Wat verbindt de professionals die bezig zijn om trends en toekomsten te onderzoeken? En wat onderscheidt hen? Naast haar promotietraject is ze docent trendonderzoek bij Fontys Academy for Creative Industries en betrokken bij de oprichting van de Dutch Future Society.
  • Hoe pas je trends toe in een business omgeving? Claudia Lieshout is al bijna 20 jaar
    werkzaam bij Philips Design en verantwoordelijk voor het wereldwijd onderzoeken van lifestyle trends. Vervolgens begeleidt ze innovatieteams bij het toepassen van deze trends binnen Philips. Ze is gefascineerd door mensen die anders denken en die veranderingen in de samenleving in gang zetten.
  • Hendrik-Jan Grievink is ontwerper en art director bij Next Nature Network, hét internationale netwerk voor iedereen die graag meepraat over een toekomst waarin natuur en technologie versmelten. Met prikkelende en speelse design projecten jagen ze het debat over toekomst aan, zoals een kookboek voor in-vitro vlees of een smartphone app die je wifi straling laat horen. Met als uiteindelijk doel: gezamenlijk onze toekomst bepalen.

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
woensdag 31 mei, 19.30
Grote zaal
Reserveer
Deze 149 mensen zijn aanwezig