Op 9 november start de reeks “Met andere ogen”. Een reeks van drie dialoogavonden over de ontwikkelkansen van kinderen en de hoog noodzakelijke en gewenste samenwerking tussen de domeinen onderwijs, zorg en jeugd. We beginnen de reeks met een programma geïnspireerd op de film ‘De ogen van India’.

Pakhuis de Zwijger zendt dagelijks online programma's uit via de LIVECAST. Meepraten kan via de Zoom link in je reserveringsmail.

India is een meisje met een meervoudige beperking die naar de ‘KlasopWielen’ gaat in Alkmaar. Vanwege haar handicap is ze vrijgesteld van onderwijs. Door gerichte interventies vanuit zorginstelling Heliomare, de school en PPO-NK heeft India toch leren lezen en schrijven én ze wil zich graag verder ontwikkelen om haar droom werkelijkheid te maken: lerares geschiedenis worden. Hiervoor is zorg, begeleiding en onderwijs op maat nodig. Maar door een gat in de wet blijkt de financiering van zorg in onderwijstijd erg ingewikkeld. Als India wordt ingeschreven op een reguliere school, dan vervalt de onderwijsvrijstelling en komt haar zo noodzakelijke begeleiding in de knel. ‘De ogen van India’ laat zien waar het moeilijk is, maar meer nog is de film een pamflet van hoop. Hoop dat laat zien dat kinderen als India met de juiste ondersteuning zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Tijdens de dialoogavond gaan we in gesprek met betrokkenen en dat doen we in een mengvorm van dialoog, interactie en aanwezigheid van publiek.

De ogen van India
De film ‘De ogen van India’ is een co-productie van Met Andere Ogen en Samenwerkingsverband Kennemerland en is gemaakt door filmmaker Ton de Langen van Inspirezzo.
ProgrammareeksMet andere ogen

Om de ontwikkelkansen van kinderen echt centraal te kunnen stellen is het noodzakelijk dat partijen en professionals in het domein van onderwijs, zorg en jeugd goed samenwerken in één ecosysteem rondom het kind. De reeks Met Andere Ogen stimuleert en faciliteert dat iedereen zijn of haar natuurlijke plek kan innemen in dit ecosysteem, vanuit eigen kracht en specifieke rol. Centrale vraag bij deze dialogen is daarom: hoe kan jij de ontwikkelkansen van kinderen vergroten? Alles en iedereen is nodig.