Creatieve Industrie

De Nieuwe Luxe

Met Lennart Booij, Tijmen Schep, Frank Kolkman en Nel Verbeke.
donderdag 15 sep 2016, 20.00
do 15 sep 2016, 20.00
Grote zaal

Luxe is diensten en producten die niet meteen voorzien in een eerste levensbehoefte maar appelleren aan gevoelens als statusverschil en autonomie. In een wereld die steeds immateriëler wordt, verandert ook het beeld van luxe. Wat zijn ontwerpen die zijn gemaakt voor de moderne mens die de top van de Maslow-piramide heeft bereikt? Zijn privacy en anonimiteit op internet – en daarmee een leven dat onaantastbaar is door commerciële uitwassen en bemoeizuchtige overheden – een nieuwe vorm van luxe? En worden unieke ervaringen en individuele expressie belangrijker dan peperdure pronkstukken en limited edition gadgets? Of blijft handmatig vakmanschap van tijdloze waarde? Misschien worden juist eerste levensbehoeften – denk aan innovatieve gezondheidszorg als levensverlenging – schaars en exclusief door de steeds complexere en ontoegankelijkere technologie? Deze en andere vragen over ‘De Nieuwe Luxe’ komen aan bod op deze editie van Design Matters.

Lennart Booij trad dit voorjaar aan als conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving van het  Stedelijk Museum Amsterdam. In 2013 promoveerde hij in Kunstgeschiedenis aan de UvA met een onderzoek naar René Lalique, de van de Franse luxe rond 1900. Daarvoor werkte hij als campagnestrateeg voor de PvdA en als televisiemaker. Per 15 november 2016 treedt hij toe als raadslid van de Raad voor Cultuur.

tijmen-schep-design-my-privacyTijmen Schep is creatief directeur van medialab Set Up en onderzoeker bij Kennisland. Hij buigt zich over digitale vraagstukken als big data en privacy. Achter veel online producten en diensten zitten overheden en grote multinationals die ons gedrag vastleggen en onze persoonlijke gegevens verzamelen. Hoe kunnen we ons hiertegen wapenen? Deze vraag is het uitgangspunt van het boek ‘Design my Privacy’ dat Schep deze zomer uitbracht bij BIS Publishers.

Frank Kolkman noemt zichzelf een ‘design hacker’ en begeeft zich op de grens van wetenschap, fictie, kunst en design. Zo bedacht hij een futuristische open source zorgrobot die medische thuiszorg voor grote groepen mensen toegankelijk maakt. Zijn nieuwste onderzoeksproject betreft de (on)wenselijkheid van eeuwig leven.

Nel Verbeke (België) studeerde in 2015 af als conceptueel ontwerper aan de Design Academy. Haar project ‘Embrace melancholy is een zoektocht naar hoe design kan helpen bij het ervaren van melancholie, een gemoedstoestand die van oudsher is voorbehouden aan de priviliged few. Is somberheid een nieuw statussymbool door het alomtegenwoordige happy-go-lucky-levensgevoel op Facebook?

© Nel Verbeke

© Nel Verbeke

Modeontwerper Martijn van Strien is oprichter van The Post-Couture Collective, een modelabel dat downloadable en duurzame kleding aanbiedt. Van Strien (Design Academy Eindhoven, 2012) wil hiermee een transparant en duurzaam alternatief bieden voor de bestaande mode-industrie, die is vastgelopen op overproductie, uitbuiting in lagelonenlanden en ronkende marketing hypes. De consument kan zelf kleding produceren met behulp van 3D printers en lasercutters een krijgt zo volledige keuzevrijheid, net bij luxe couture.

donderdag 15 sep 2016, 20.00
Grote zaal
Deze 143 mensen waren aanwezig