Global Trends

De macht van de millennial

Met o.a. Tim Hofman, Massih Hutak, Des Balentien, VICE, Jongerenkieswijzer, CJP, De Jonge Klimaatbeweging en Hope XXL.
Gratis toegang
dinsdag 21 feb, 20.00
di 21 feb, 20.00
Grote zaal
Reageer

Brexit. Trump. Ok, we zijn wakker. Op de avond van dit programma is het nog maar drie weken tot de Nederlandse verkiezingen. Frankrijk en Duitsland volgen later dit jaar. Als we de peilingen mogen geloven lijken de millennials wereldwijd een stuk progressiever dan eerdere generaties. Maar blijkbaar hebben we te weinig slagkracht om het verschil te maken. Eerlijk is eerlijk: als millennials zich net zo stemplichtig zouden voelen als hun ouders, dan zag de wereld er vandaag heel anders uit. Meer dan de helft van de millennials komt er z'n bed niet voor uit. Zijn we lui of ligt het aan het systeem? En als het aan het systeem ligt, welke rol kunnen we dan spelen?

We praten met jonge journalisten, opiniemakers, denkers, doeners en jou over hoe millennials anno 2017 hun macht kunnen doen gelden:

Tim Hofman

Allesman Tim Hofman (1988) a.k.a. debroervanroos ken je waarschijnlijk als presentator van BNN-VARA. In januari 2017 bracht hij zijn eerste dichtbundel uit en in juni vorig jaar startte hij – op eigen initiatief – de inmiddels razend populaire online reportageserie #BOOS. Met #BOOS Polertiek gaat Tim in aanloop naar de verkiezingen met jongeren die boos zijn op een politicus, politieke partij of een wet naar de Tweede Kamer om verhaal te halen.

Ook is hij een van de initiatiefnemers van het twitteraccount @destembus2017. Het doel is in elk geval om 800.000 jongeren die in maart voor het eerst mogen stemmen te overtuigen dat ook echt te gaan doen. Of zoals Tim Hofman het verwoordt:

Opdat onze generatie zich helemaal de moeder stemt op 15 maart.

Casper Sikkema

Van rebelse naar serieuze speler. Dat was het doel dat Casper Sikkema (1985) voor VICE voor ogen had toen hij in april 2016 aantrad als hoofdredacteur voor VICE Benelux. Niet alleen groeien in bereik, maar ook inhoudelijk. De millennial generatie is hun grootste doelgroep. Zo zei hij onlangs in een interview met Het Parool:

Als VICE de stem van een generatie wil zijn, moet dat een stem zijn die deze generatie niet in slaap sust, maar betrekt bij datgene dat belangrijk is voor die generatie. Fatalisme helpt deze generatie niet vooruit.

Ook Casper ervaart bij millennials een afstand tot instituten als de politiek, maar ook de media. Hoe kan een medium als VICE een bijdrage leveren?

YouGottaBelieve

Voor Des Balentien  is YouGottaBelieve meer dan een slogan, het is een lifestyle. Met YGB spoort Des jongeren én haarzelf aan om in zichzelf te geloven. Dat doet ze door een platform te bieden vol inspiratie met seminars, fashion, coaching en events. Wekelijks dropt ze video’s online. Tijdens Pakhuis de Zwijger’s Tegenlicht Meetup #84 afgelopen november hield Des een bevlogen betoog over hoe we weer moeten geloven in de kracht van mensen. Het gaat niet alleen maar om wat de politiek voor ons kan doen, maar wat jij kan doen voor je naaste. Daarbij roept ze onze politiek leiders op meer spiritueel leiderschap te tonen en met ons in dialoog te gaan.

Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd. En dat komt puur omdat ik een type ben dat als ik iets niet begrijp, kan ik er gewoon niet aan deelnemen. Het enige dat ik ervan weet is wat ik op de middelbare school geleerd heb.

Eerder richtte ze, naar aanleiding van zijn ‘tuig van de richel’ uitspraak, een videoboodschap aan premier Rutte, waarin ze hem uitnodigt voor een persoonlijk gesprek over het geloof in jongeren en hun toekomst. Want stemmen of niet, je kunt als jongere wel degelijk impact maken. Stilzitten is geen optie, you gotta believe.

Massih Hutak

Rapper, schrijver en oude-leraar Maatschappijleer Massih Hutak (1992) laat als geen ander het Nederland van nu zien – een land vol vooroordelen en tegenstrijdigheden. Naar aanleiding can de advertentie die premier Rutte afgelopen maand in nationale dagbladen liet zetten, schreef hij een brief in dezelfde opmaak aan alle jongeren in Nederland, met de oproep alsjeblieft te gaan stemmen. ‘Zure oude mensen vergeten namelijk nooit te stemmen (kijk naar Trump). Jonge invloedrijke mensen vergeten wel te stemmen.’ Luister hieronder naar het radiointerview dat hij had met FUNX op 26 januari 2017:

Jongerenkieswijzer

Jongeren_Kieswijzer_-_2015-06-02_17.48.57Cemil Yilmaz is partner bij IZI Solutions, een adviesbureau om een verschil te maken op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt en in de samenleving voor jongeren in de leeftijd van 18-35 jaar, met een missie om raciale en economische ongelijkheid teniet te doen. De organisatie is (inter)nationaal (h)erkend om haar kennis, kunde en netwerk omtrent sociale vraagstukken en het bereiken, motiveren en activeren van jongeren. IZI Solutions is een van de initiatiefnemers van de Jongerenkieswijzer, een aparte website met een twintigtal stellingen, die jongeren en vooral first-time voters helpt bij het maken van een keuze tijdens de Tweede Kamer verkiezingen op 15 maart. De stelling zijn verdeeld over de thema’s onderwijs, inclusiviteit, arbeid, zorg en duurzaamheid. De Jongerenkieswijzer gaat 15 februari online en wordt gelanceerd in de OBA Amsterdam.

De Jonge Klimaatbeweging

Wilmine van den Bosch (1994) is voorzitter van De Jonge Klimaatbeweging, dat in 2016 vanuit het jongerenklimaatmanifest voor Parijs ontstaan. Deze beweging fungeert als netwerk om de betrokkenheid van Nederlandse jongerenorganisaties bij het thema klimaat te vergroten en de stem van jongeren binnen de samenleving te versterken. Voor jongeren die om klimaat geven ziet het er niet best uit, met een Amerikaanse president die het Parijs akkoord ondermijnt en de EU eerder uit elkaar valt dan oplossingen geeft. Dit is ónze toekomst, hoe kunnen we van ons laten horen? Een van die manieren is #KlimaatKandidaat, waarmee we een signaal kunnen afgeven aan Den Haag dat wij jongeren klimaat belangrijk vinden, en dat we van de politiek verwachten dat ze hier meer aandacht aan gaan besteden.

Wij laten ons niet afschepen met zoethoudertjes.

De Culturele Coalitie

Lisa Mosmans gelooft in het belang van cultuur, juist nu. Want cultuur verbreedt je horizon, en laat je anders kijken naar de wereld. Een betere, maar vooral leukere voorbereiding op de verkiezingen bestaat er eigenlijk niet, vond CJP. Daarom bedachten ze De Culturele Coalitie. Geen lijsttrekkersdebatten, maar twee maanden lang een speciale, maatschappelijke CJP-programmering en events. De Culturele Coalitie wordt op 16 februari gelanceerd, met o.a. de bekendmaking van de culturele minister-president van Nederland.

Hope XXL

De directeur van Hope XXL is de enige niet-millennial op het podium deze avond. Vreemd? Niet echt: de kracht van een beweging zit ‘m namelijk ook in het aangaan van coalities over generaties heen. Chris van de Ven (1960) brengt een boodschap van vertrouwen: millennials hebben de mogelijkheden om de samenleving te veranderen. Met Hope XXL, dat in 2009 is opgericht door tien Nederlandse jongeren, geeft hij vormt aan de visie van jongeren op de toekomst en biedt hen handvatten om de maatschappij te maken die we willen. Daarom is er alvast de Liemers List, een actielijst vanuit de jongere generatie voor een betere wereld, die ze in februari 2015 hebben mogen overhandigen aan de Verenigde Naties. Zo maken we de samenleving  van morgen. Let’s go. 

Gratis toegang
dinsdag 21 feb, 20.00
Grote zaal
Deze 386 mensen waren aanwezig