Global Trends

De leerkracht centraal

Hoe zetten we de docenten in het basisonderwijs in hun kracht? Met o.a. Marjolein Moorman, Thijs Roovers, Eva Naaijkens en Heleen Buhrs.
woensdag 8 jan, 20.00
wo 8 jan, 20.00
Grote zaal

Leraren kampen met een te hoge werkdruk en Amsterdamse scholen met een lerarentekort. De onderwijscrisis dwingt ons dus tot een belangrijke vraag: hoe zorgen we ervoor dat leerkrachten op een manier kunnen werken die voor hen prettig is én de leerling ten goede komt? Tijd om de leerkracht centraal te stellen. Een avond voor docenten, aspirant-docenten, schoolleiders en iedereen die zich bekommert om het onderwijs.

Als iets duidelijk is geworden, dan is het dat 2020 het jaar van het onderwijs wordt. Of we het willen of niet, nu scholen hun deuren (tijdelijk) sluiten en leerkrachten massaal naar het Malieveld trekken, kunnen we er niet langer meer omheen. De hoogste tijd dus om opnieuw naar ons onderwijs te kijken door te beginnen bij de mensen die dag in en dag uit voor de klas staan – de docenten

Vakmanschap van de leerkracht

  • Column door Sarah Bergsen (docentopleider en adviseur Mastery Learning).
  • Mohammed Guellaï (leerkracht de Satelliet) en Debbie Dussel (leerkracht Bijlmerhorst) over het vakmanschap van de leerkracht.

De leerkracht centraal in de school

  • Column door Eva Naaijkens (directeur Alan Turingschool) over de tegen gaan van werkdruk door middel van organisatie in de school.
  • Panelgesprek met Heleen Buhrs (leerkracht Alan Turingschool), Arnold Jonk (bestuurder Samen Tussen Amstel en IJ), Kees Lintermans (afdelingshoofd primair onderwijs bij de Inspectie van het onderwijs) en Eva Naaijkens.

De onderwijscrisis: hoe nu verder? 

  • Speech door Marjolein Moorman (wethouder onderwijs, inburgering, armoede en schuldhulp).
  • Panelgesprek met Thijs Roovers (PO in Actie en het Lerarencollectief), Rinda den Beste (voorzitter PO Raad), Lobke Vlaming (voorzitter Ouders & Onderwijs) en Marjolein Moorman.
woensdag 8 jan, 20.00
Grote zaal
Deze 229 mensen waren aanwezig