De media stond er de afgelopen maand bol van: het lesmateriaal dat op sommige religieuze scholen in Nederland wordt verspreid, blijkt extremistisch. In Amsterdam kwamen onder andere het islamitische Cornelius Haga Lyceum en het orthodox-joodse Cheider onder vuur. Daarmee is vrijheid van religie die het Amsterdamse schoolstelsel al lange tijd kenmerkt opnieuw een struikelblok geworden. Waar ligt de grens van vrijheid binnen het onderwijs en hoe bepalen wij deze grens als stad en samenleving? Samen met schoolbesturen, onderwijsspecialisten, academici, en religie-kenners gaan wij in gesprek over religie binnen het Amsterdamse onderwijs. Bevinden we ons in een nieuwe schoolstrijd?
Met in dit programma onder anderen
Lees meer
- Trouw - In Nederland profiteren scholen van een bijzonder fenomeen: een verregaande vrijheid van onderwijs. Nu het islamitische Cornelius Haga Lyceum onder vuur ligt, laait de discussie hierover weer op. Is die vrijheid nog wel houdbaar? >>
- De Correspondent - Dit schooljaar buigt de Tweede Kamer zich over een wijziging van artikel 23 van de Grondwet, die het makkelijker moet maken een school op te richten. Wat houdt dit artikel in en wat gaat er veranderen? >>
- Het Parool - We hebben zitten slapen als islamitische schoolbestuurders, erkent Yusuf Altuntas over de ophef rond lesmateriaal met homovijandige teksten. Maar qua seksuele voorlichting is er volgens hem geen ander op moslims toegespitst lesboek. >>
- Volkskrant - We moeten geloof- en ideologievrije basisscholen creëren waar niet alleen kinderen, maar ook ouders elkaar kunnen ontmoeten en waar culturele verschillen en misvattingen aan de orde kunnen komen betoogt Samira Bouchibti. >>
- NRC - Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs
Arie Slob (ChristenUnie) stuurde onlangs twee schoolbesturen weg, maar wil niet sleutelen aan de Grondwet. >>