Creatieve Industrie

Crossing Borders

Grenzeloze storytelling projecten, van game tot interactieve docu, die op een innovatieve manier migratie belichten.
woensdag 9 mei, 20.00
wo 9 mei, 20.00
Studio
Reageer

Tijdens Urban Stories nodigen we creatieven, tech-innovators en beeldmakers uit om te vertellen over bijzondere projecten in creative storytelling. Welk verhaal vertel je op welke manier en hoe gebruiken hedendaagse storytellers nieuwe tools en mogelijkheden om actuele thema’s te belichten? Tijdens Crossing Borders bespreken we hoe de verhalen van (ongedocumenteerde) vluchtelingen verteld kunnen worden in de on- en offline wereld.

Migration Trail

Sinds de grote media-aandacht voor de vluchtelingenproblematiek in 2015, zijn er 1,5 miljoen mensen die in Europa aankomen, op zoek naar een nieuwe plek om thuis te noemen. Met het multimediaproject Migration Trail kun je de reis van twee fictieve migranten naar Europa in realtime volgen. Door middel van datavisualisatie van kaarten, sms-berichten van migranten naar vrienden en familie en een bijbehorende podcast, hun reizen, de omstandigheden die ze achterlieten, zijn verwachtingen en angsten transparant gemaakt. Architect en ontwerper Alison Killing, initiatiefnemer en creatief directeur van het project, vertelt hoe Migration Trail data, journalistiek en visualisatie combineert om migratie tastbaar te maken.

© Alison Killing

Een papieren Monument Voor de Papierlozen

In Nederland is er naast vluchtelingen met papieren ook een (grote) groep die geen papieren heeft. Deze mensen krijgen vanuit onze overheid geen onderdak en mogen ook niet werken, een onzichtbare groep mensen in onze samenleving. ‘Een Papieren Monument Voor de Papierlozen’ is een monument in wording en een poging om de identiteit en de aandacht van deze anonieme groep mensen te herstellen. Sociaal kunstenaar Domenique Himmelsbach de Vries vertelt hoe zijn houtgravure workshops aan ongedocumenteerde vluchtelingen transformeerde in een grensoverschrijdend project dat een tijdloos statement neerzet over deze kwestie. Een mooi voorbeeld van de relevantie van een ouderwets medium als houtgravure om een politieke kwestie aan te kaarten en de onzichtbaren een gezicht te geven.

© Domenique Himmelsbach de Vries

Echoes of IS #WeShareTheScars

Echoes of IS is een interactieve web-documentaire van The Submarine Channel, bestaand uit 12 portretten van mensen die allemaal op hun eigen manier beïnvloed zijn door de Islamitische Staat. Ieder met een verschillende achtergrond; ouders, kinderen, ex-soldaten, vluchtelingen, Nederlanders die allemaal hun levens veranderende ervaringen voor de eerste keer met de wereld delen. De portretten geven antwoorden op vragen als: Hoe is het leven in het kalifaat nu werkelijk? Hoe en waarom radicaliseert iemand? Wat betekent het om vanuit je moederland te moeten vluchten? Het doel: “to open up dialogue’’. Tenslotte beïnvloeden deze verhalen iedereen, of je nu wel of niet Moslim bent. Samen met de researcher, Hans Dortmans, bespreken we waarom er gekozen is voor deze manier van storytelling. Hoe verleggen ze grenzen met het project?

Bury me, my Love

Geïnspireerd door echte gebeurtenissen en doordrenkt met thema’s van liefde, hoop en migratie, vertelt de game ‘Bury me, my Love’ het verhaal van Syrische vluchteling Nour en haar echtgenoot Majd terwijl Nour een gevaarlijke reis naar veiligheid onderneemt. De titel van de verhalende interactieve fictie game komt van de Syrische afscheidsuitdrukking die ruwweg betekent: “Pas op en denk er niet eens aan te sterven voordat ik het doe.” Spelers nemen in de app in real time de rol van Majd op zich, die gedwongen wordt achter te blijven en alleen via zijn smartphones met zijn vrouw kan communiceren. Door instant messages en respons-opties helpen spelers Nour de ontberingen te overwinnen die ze tegenkomt. Florent Maurin deelt waarom juist games zich zo goed lenen voor het aankaarten van heftige thema’s.

© Bury me, my love

woensdag 9 mei, 20.00
Studio
Deze 110 mensen waren aanwezig