Creatieve Industrie

Conscious Consumption

Hoe kunnen duurzame ondernemers meer mensen bewust laten consumeren?
donderdag 5 sep, 20.00
do 5 sep, 20.00
Expo

What’s Up? is dé talkshow voor de creatieve industrie en ook deze maand nodigen we weer toffe sprekers uit om jou iets te vertellen over hun meest recente werk. Van mode en industriële vormgeving tot film en fotografie; van reclame en muziek tot architectuur, grafisch ontwerp en gaming, met één gemeenschappelijk thema dat hen bindt. Tijdens deze What’s Up praten we met ondernemers van Moyee en Rhumaa en over het raakvlak tussen consumptie, ondernemen en duurzaamheid anno 2019.

Wat als je een ontzettende koopverslaving hebt, maar tegelijkertijd wil bijdragen aan een betere wereld? Of je bent nèt gestart met de onderneming van je dromen, maar dat ethische stemmetje niet uit je hoofd krijgt? Impulsief shopgedrag en duurzaamheid lijken vaak lijnrecht tegenover elkaar te staan. Toch zijn er ondernemingen en startups die het schuldgevoel ietsjes minder erg maken – je dagelijkse koffie, fire outfit of badpak kan zomaar bijdragen aan een betere wereld.

RHUMAA

Het kledingmerk Rhumaa brengt kunst, verhalen en cultuur dichter bij elkaar via mode en geven jonge kunstenaars een platform waar zij hun talent kunnen laten zien. Elke aankoop helpt bij de ontwikkeling van het artistieke talent en creëert nieuwe banen in Zuid-Afrika. Tegelijkertijd werkt het merk ook aan een bewustere toekomst van mode door de toepassing van design, kleur, hoge kwaliteit en natuurlijke stoffen.

Jungl Amsterdam

JUNGL is een milieubewust badkledingmerk gemaakt van oude visnetten. Het merk is opgericht door de zussen Hendriks, die  al van jongs af aan bezig zijn met duurzaamheid en zorg dragen voor het milieu. Door een duurzame badmode collectie aan te bieden, waarbij de milieu impact zo klein mogelijk wordt gehouden, hopen zij deze negatieve impact van de modeindustrie te kunnen verminderen.

Moyee Coffee

Er zijn veel verschillende koffiemerken die fairtrade zijn. Moyee Coffee zet nog een stapje verder: de koffie wordt gebrand in Ethiopië, en dat maakt het radicaal anders dan fairtradeproducten. Zijrichten zich op de hele keten: van boon tot branden tot verkoop

 

Straw by Straw

Rietjes worden iedere dag gebruikt – ijskoffies, cocktails en soda’s worden bijna altijd geserveerd met een rietje. Maar disposables, ofwel wegwerp plastics, zijn funest voor het leven in de oceaan. Onder het motto van ‘No fish ever trashed your house’ wil Everlyn hier graag iets doen.Om een alternatief te bieden aan de grote hoeveelheid plastic rietjes heeft Everlyn eetbare rietjes gemaakt. Deze zijn gemaakt van stro, vruchtensap, chiazaad en lijnzaad en lekker om op te eten na je drankje. Een win-win situatie, vind je niet?

donderdag 5 sep, 20.00
Expo
Deze 43 mensen waren aanwezig