Creatieve Industrie

Come as you are

Wie zorgt er voor meer diversiteit aan rolmodellen in de LGTBQI+ community en daarbuiten?
dinsdag 18 jul, 20.00
di 18 jul, 20.00
Grote zaal
Reageer

Beroemdheden, karikaturen en lekkere lijven. De mainstream media, waaronder ook media die specifiek targetten op de LGTBQI+ community, staan er vol mee. In hoeverre kunnen we ons hier écht mee identificeren? Maakt dit dat we echt durven te zijn wie we willen zijn? Gelukkig komt er ook een beweging op gang die andere beelden laat zien en voorbij de hokjes gaat. Hoog tijd voor een diversiteit aan nieuwe rolmodellen. Dit zijn de changemakers die daarvoor zorgen.

This event is originally in Dutch. For you non-Dutch speakers, don’t let the Dutch lingo bother you – we will make it work. Come as you are!

JeanPaul Paula

Model, stylist en creative director JeanPaul Paula maakte naam in de Amsterdamse en Parijse fashionscene met zijn idee van fashion without borders. Mode die hokjes uitdaagt en iedereen zichzelf laat zijn. Hij stijlde o.a. hip-hop sensatie Mykki Blanco en Sevdaliza, en werkte voor merken als Patta en Notion Magazine. Maar ook in de kunst zoekt hij grenzen op; momenteel exposeert hij samen met Florian Joahn bij Kunstlinie Almere Flevoland. Een onderzoek naar mannelijkheid; van transmannen tot mensen die gender fluid zijn en van bodybuilders tot de meest vrouwelijke man. ‘Je kunt het het beste vergelijken met een landkaart’, legt JeanPaul uit. Hoe doorbreekt hij met fashion without borders alle hokjes met zijn werk?

Milkshake Festival

Op 29 en 30 juli vindt in het Westerpark de zesde editie van Milkshake Festival plaats, het dance-festival dat is ontwikkeld vanuit de gedachtegang ‘niets moet, alles mag’. Dik, dun, klein, groot, homo, hetero, trans, travo, pikzwart of lelieblank, tijdens Milkshake heerst er een sfeer die vrij is van de door de maatschappij gecreëerde hokjesgeest en een plek waar écht iedereen zich welkom moet voelen. Want dat ontbrak nog, vond Marieke Samallo – o.a. bekend van Supertoys enVieze Poezendek. Met haar vorig jaar opgerichte brand agency D.O.L.HOUSE zet ze creatieve concepten en ideeën neer die beginnen met een boodschap. For boys who love girls who love girls who love boys who love boys, kortom: for all who love!

Sean-Claude Neufville

Sean-Claude Neufville is Jamaicaans, queer én trans. Zijn coming-out in Jamaica, een van de meest homo- en transfobische landen ter wereld, was verre van makkelijk. Na meerdere malen bedreigd en gediscrimineerd te zijn thuis en op werk vluchtte hij naar Nederland, waar hij asiel kreeg op basis van gender discriminatie. Naast dat er nog steeds onvoldoende info te vinden is over transgender zijn, is met name de bi-culturele transgender community (waarvan velen er niet voor durven uit te komen) onderbelicht. Om (zelf)acceptatie te vergroten is er meer zichtbaarheid nodig – iets waar Sean-Claude zich als ambassadeur voor o.a. Trans United voor inzet. Deze avond deelt hij zijn persoonlijke verhaal en vertelt hij over zijn eigen rol modellen.

The Movement Models

De mode-industrie kan, net als veel andere werkvelden, echt wel wat diverser, vind Robbie Baauw, oprichter van The Amazing Agency en The Amazing Faces. Met zijn booking- en evenementenbureaus vertegenwoordigt hij dj’s, artiesten, dansers en hosts en is hij agent voor net even anders-dan-andere modellen. ‘We vinden dat mensen beoordeeld moeten worden om wie ze zijn en wat ze doen. Ik merkte dat veel talenten geen kansen krijgen omdat ze bijvoorbeeld transgender of gay zijn, of een donkere huid hebben.’ Met die intentie richtte hij The Movement Models op, en vertegenwoordigt modellen die staan voor beauty, not defined by the traditional standards.

© Mark de Groot

House of Vineyard

MOTHER Vineyard is calling all the children! De oprichter van House of VineyardAmber ‘Ambiance’ Vineyard, heeft binnen no-time een vogue community gecreëerd in Amsterdam waar diversiteit hoogtij viert. Ze organiseert eigen balls waar meerdere (internationale) houses bij elkaar komen en met haar ‘kinderen’ is ze o.a. te vinden op Milkshake Festival en clubavonden van Vieze Poezendek. Ook bij (inter)nationale danslessen en competities is House of Vineyard vertegenwoordigd. De ballroomcultuur staat synoniem aan een safe haven voor vrijheid van expressie, transformatie en jezelf kunnen zijn. Hoe waarborgt ze dat?

Media MANsion

‘Iedereen heeft recht heeft op een podium’ is een van de stelregels voor alle media die vallen onder Media MANsion. De grootste Nederlandse uitgever in gay media (Gay.nl, winq.nl en Attitude Magazine) verwacht van zijn journalisten relevante berichtgeving en dat alle thema’s die de LHBTQ-gemeenschap, ongeacht huidskleur of achtergrond, aangaan belicht worden. ‘De naakte torso’s hebben we inmiddels wel gezien’, zegt Edwin Reinerie, hoofdredacteur van o.a. Winq en uitgever van de Nederlandse editie van Attitude. Diversiteit in (gay)media is op dit moment een ‘hot topic’. Hoe is het gesteld met Nederland?

dinsdag 18 jul, 20.00
Grote zaal
Deze 74 mensen waren aanwezig