Creatieve Industrie

Çigdem Yüksel

De winnares van de Canon Zilveren Camera award 2016 geeft Syrische vluchtelingenkinderen een gezicht.
maandag 1 mei 2017, 20.00
ma 1 mei 2017, 20.00
IJ Zaal

De jonge fotograaf Yüksel richt haar camera op onderwerpen daar waar het wringt, waar conflict is of ontstaat. De afgelopen jaren fotografeerde ze voornamelijk de vluchtelingencrisis en reisde ze naar Italie, Griekenland en Turkije. In mei 2016 reisde ze met twee verslaggevers af naar de Turkse stad Gaziantep om een schrijnende portrettenserie te maken van Syrische vluchtelingenkinderen die werken in textiel- en schoenenfabrieken. Bij terugkomst won ze de prestigieuze Canon Zilveren Camera award. Tijdens deze 41ste Fotokroniek vertelt ze waar haar drive vandaan komt en deelt ze haar bijzondere werkwijze.

Ze is autodidact, jong, pas zes jaar aan het fotograferen en ze mag zich de tweede vrouwelijke winnares noemen in de geschiedenis van de belangrijkste journalistieke fotoprijs van Nederland. Cigdem Yuksel (1989) begon na haar bachelor aan de masteropleiding Journalistiek, waar ze al vrij snel ontdekte dat haar passie vooral in de beeldende journalistiek lag. Ze kocht een camera en besloot zich volledig op fotografie te richten.

© Çiğdem Yüksel

© Çiğdem Yüksel

In 2015 maakte ze de fotoreeks Niet Meer Zonder Jou, waarin vijftien leden uit de Islamitische gemeenschap in Nederland de confrontatie aangaan met een vrijgevochten familielid op het gebied van seks, geloof, het huwelijk en homoseksualiteit. Het fotoproject was onderdeel van voorstelling Niet Meer Zonder Jou van regisseur Adelheid Roosen, en te zien in 50 tramhokjes door Amsterdam heen.

Syrian child labour

Afgelopen mei 2016 reisde Çigdem met twee verslaggevers af naar de Turkse stad Gaziantep en maakte een schrijnende portrettenserie van Syrische vluchtelingenkinderen die werken in textiel- en schoenenfabrieken, om zo hun ouders financieel te kunnen ondersteunen. De indrukwekkende fotoserie ‘Syrian child labour’ werd gepubliceerd in de Volkskrant en won de Canon Zilveren Camera award. De jury roemde de manier waarop de fotoserie Westerse consumenten confronteert met de consequenties van onze politieke en economische keuzes.

© Cigdem Yuksel

© Çiğdem Yüksel

Met haar onderwerpen probeert ze zo dicht mogelijk bij zichzelf te blijven. “Het moet me raken, ik wil compassie voelen of frustratie. Met deze serie wil ik een deel van de realiteit laten zien. Soms wordt er zo in beleid gedacht, in cijfers, maar er is ook een menselijke kant.” Wat drijft haar? Hoe gaat ze te werk als ze ter plekke is en waar komt het filmische effect van haar foto’s vandaan?

maandag 1 mei 2017, 20.00
IJ Zaal
Deze 107 mensen waren aanwezig