Creatieve Industrie
Global Trends

Cherry Picking

In de netwerkeconomie is Cherry Picking een noodzaak geworden. Welke kansen grijp je aan en waar zeg je nee tegen?
Gratis toegang
maandag 14 dec 2015, 20.00
ma 14 dec 2015, 20.00
Studio
Reageer

Cherry Picking klinkt als een luxe, bijna verwend. Maar het wordt een noodzaak. Het zelfstandige, flexibele, ondernemende lid van de netwerkeconomie moet verdomd goed kunnen kiezen. Exit zekerheden en zijwielen. Het veld ligt open, bouw maar een bestaan op… Tja? Wat is jouw gat in de maatschappelijke markt? Welke partners heb je nodig? Welke data zijn relevant? Welke kansen grijp je aan en waar zeg je nee tegen? Hoe geef je door slimme keuzes je eigen bestaan vorm? Cherry picking is een vaardigheid die je kunt trainen. En waarbij de techniek je kan helpen. We gaan samen met de sprekers en de zaal op zoek naar de basisprincipes.

Wouter Veer richtte in 2014 iFund  op, impact investor voor duurzame ondernemingen. Kersverse stunt: voor BlueCity010  kocht hij het voormalig zwemparadijs Tropicana. Het wordt een laboratorium voor de circulaire economie, vol kleine pioniers. ‘Nu moeten we heel goed kiezen welke partijen we aantrekken. Anders blijft het een gewone broedplaats.’ Hier gingen jaren ondernemen aan vooraf: na de TU Delft startte Wouter uitzendbureau Pay for People en bouwde dat uit tot een van de grootste payrollers in de flexibele arbeidsmarkt.

tropicana

Kunstenaar Geert Mul onderzoekt hoe wij aan een veelheid aan data betekenis kunnen geven. Hij exposeerde in oa. het Stedelijk, Boijmans, Tokyo, Madrid en Chicago en won de Wittenveen+Bos Art & Technology award. ‘Meaning’ in Muls works is not based on logic, the works are essentially based on correlation, association, connotation and speculation. Wat doet dit met onze keuzes? Zie ook zijn Ted-talk over kunst en big data.

Kitty Leering (Dutch Blend) is professioneel cherry picker: ze programmeert evenementen over innovatie en creativiteit, zoals de SpinAwards, Mobile Convention Amsterdam, Thought For Food en het PICNIC Festival. Dit laatste zet ze nu voor het eerst ook in Rio neer. Kitty voedt zichzelf elke dag met nieuwe technische en maatschappelijke ontwikkelingen. En probeert vervolgens de mooiste en meest relevante kersen te vinden voor haar programma’s. Hoe doet ze dat?

Ronald Egas is CEO van Werkspot, het online platform om kluswerk aan te bieden en uit te besteden. Werkspot is marktleider en de business case is ronduit ‘hulp bij het cherry picken’. Hoe vind je in die grote veelheid aan aanbieders de meest geschikte? En hoe zorg je als klusser dat jij ge-cherry-picked wordt? Werkspot doet zelf ook continu onderzoek. Wat zijn de effecten van zo’n platform aanpak, wat doet cherry picking met de markt?

Vladimir Nedovic is oprichter van Flavourspace , een app die ons helpt met cherry picken bij het boodschappen doen en koken. Vladimir heeft een gigantische bagage aan artificial intelligence en mens-techniek relatie. Hij komt uit Montenegro, studeerde in Belgrado, Florida en de UvA (PhD). Deed vervolgens onderzoekswerk aan de universiteit en bij Philips voordat hij zijn eigen start up begon. Flavourspace is een hele simpele app, op een hele stevige basis. Hoeveel kiest de techniek, hoeveel kiezen we zelf?

Onze programma's worden financieel mede mogelijk gemaakt door:

Gratis toegang
maandag 14 dec 2015, 20.00
Studio
Deze 95 mensen waren aanwezig