Global Trends

Breek uit je mediabubbel

Leidt een persoonlijk nieuwsaanbod tot verdeeldheid in de samenleving?
maandag 15 mei, 19.30
ma 15 mei, 19.30
Studio
Reageer

Nooit tevoren hadden wij toegang tot zo veel informatie. Dagelijks versturen we een stortvloed aan tweets en voeden miljoenen websites onze nieuwsgierigheid. Met algoritmen maken sociale media een persoonlijk overzicht van ons nieuwsaanbod en krijgen we voortdurend hetzelfde nieuws aangeboden. We worden in feite ingekapseld in onze eigen gepersonaliseerde bubbel. Deze nieuwsbubbel zou de oorzaak zijn van de verdeeldheid en polarisatie in de samenleving. In hoeverre zijn de media verantwoordelijk voor het in stand houden van deze bubbel? Hoe kunnen we zelf weer grip krijgen op onze informatievoorziening? En willen we überhaupt uit onze bubbel treden en andere perspectieven in oogschouw nemen? In dit mediacafé onderzoeken we de rol van media in het opblazen van de bubbel. Aan de hand van een panel met kopstukken uit de media kijken we wat er gedaan kan worden om mensen buiten hun mediabubbel te laten kijken.

  • Hans Nijenhuis is journalist en schrijver. Hij is sinds mei 2016 hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad en was meerdere jaren chef van nrc.next. Eerder was hij uitgever bij NRC Media en operationeel directeur van De Bezige Bij.
  • Judith Möller is postdoc onderzoeker Political Communication & Journalism (UvA), waar ze zich richt op de impact van sociale en gepersonaliseerde media op de democratie. Welke invloed hebben nepnieuws en filterbubbels op het functioneren van de democratie?
  • Eric Goens, Vlaams journalist en reportagemaker. Hij werkte o.a. voor De Morgen en VTM en maakte een reportageserie over de Brusselse wijk Molenbeek.
  • Wierd Duk (TBC) is een Nederlands journalist, historicus en auteur. Hij is gespecialiseerd in de geschiedenis en politiek van Rusland en Duitsland.
  • Huub Bellemakers is campaigner,  publicist en historicus. Hij was onlangs kandidaat-Kamerlid voor GroenLinks.
  • Arno Veenstra werkt als datawetenschapper voor Blendle. Blendle werkt onder andere aan een algoritme dat voorkeuren van gebruikers ontdekt en artikelen classificeert en aanbeveelt.
  • Leon Horbach Op Waaromkiesjij.nl kan je ‘politiek speeddaten’, oftewel: laagdrempelig in discussie gaan met je politieke tegenstanders. Dat doen we door je op basis van je partijvoorkeur te koppelen aan iemand met een andere partijkeuze.
  • Geesje van Haren is projectmanager voor INJECT, dit is een zoekmachine die journalisten informatie en relevante context zoals data, gerelateerde artikelen, personen of cartoons biedt. Ook geeft de tool ideeën voor nieuwe invalshoeken en tips voor gerelateerde onderwerpen.
maandag 15 mei, 19.30
Studio
Deze 77 mensen waren aanwezig