De Stad
Wij Bouwen De Stad 4

Bouwen boven het spoor

Ligt er boven het Amsterdamse spoor een kans in de strijd tegen de woningnood?
dinsdag 2 apr, 20.00
di 2 apr, 20.00
Studio
Reageer

In sommige steden gebeurt het al: woningbouw boven het spoor. Zo is er in New York boven het treindepot van Pennsylvania Station een complete hoogbouwwijk verrezen en razen in Delft de treinen onder de wijk Nieuw Delft door. Als het aan Carolien Gehrels (Arcadis) ligt, gaan we ook in Amsterdam die kant op. Tijdens dit programma zet ze het plan van Arcadis uiteen en praten we daar met de andere gasten over verder. Ook kijken we naar Nederlandse en internationale voorbeelden van bouwwerken boven het spoor.

Programma:

Tussen station Muiderpoort en Duivendrecht ligt volgens Carolien Gehrels (directeur grote steden Arcadis) een gouden kans in de Amsterdamse strijd tegen de woningnood. Simpel gezegd is dit het idee: ‘tafels’ boven het spoor plaatsen, daarop kunnen dan woningen komen. In New York (zie hieronder) zag de voormalig wethouder al dat het kan. Bij ons vertelt Gehrels hoe de Amsterdamse variant van Hudson Yards vorm moet krijgen. Ze doet dat samen met architect Lars van Hoften van UNStudio, hij was betrokken bij de eerste verkenningsfase van het plan. Na de presentatie schuift Kees Rutten, Regiodirecteur Randstad Noord, aan. In het plan komen de woningen grotendeels boven ‘zijn’ spoor. Is er al contact geweest tussen Arcadis en ProRail? Hoe kijkt hij überhaupt tegen het plan aan en tegen bouwen boven het spoor in het algemeen?

Hudson Yards (New York)

Sebastiaan de Wilde is aan de TU Delft gepromoveerd met een onderzoek naar de technische en financiële aspecten van spooroverbouwingen. Nu brengt hij zijn kennis als directeur vastgoed van de NS in de praktijk. Hij zal vertellen waarom bouwen boven het spoor mogelijkheden biedt. Ook toont De Wilde de concrete spooroverbouwplannen die de NS op en rond station Sloterdijk heeft.

Daarna verlaten we Amsterdam en gaan naar Delft. Waar het spoor deze stad vroeger in tweeën sneed, loopt de rails nu via een 2300 meter lange tunnel onder de stad door. Delft verminderde daarmee niet alleen de overlast, maar speelde ook 24 hectare grond vrij. Op die grond verrijst momenteel de wijk Nieuw Delft. Lucas Vokurka was tussen 2010 en 2014 wethouder financiën van Delft. In die functie was hij nauw betrokken bij de transformatie van de Delftse spoorzone. Hij vertelt over de totstandkoming en het verloop van dit megaproject. Is de Delftse methode ook iets voor Amsterdam?

Sinds 1 januari 2018 is Eric Luiten spoorbouwmeester, een functie die aan het begin van dit millennium door de de NS en ProRail in het leven werd geroepen. Luiten, van huis uit landschapsarchitect, heeft de taak om beide partijen op het gebied van onder andere architectuur en stedenbouw te adviseren. Hoe kijkt hij naar de plannen en projecten die op deze avond langskomen. Hoeveel potentie ziet hij in bouwen boven het spoor? Pieter Klomp, adjunct-directeur Ruimte & Duurzaamheid bij de gemeente Amsterdam, beantwoordt diezelfde vraag vanuit gemeentelijk perspectief.

 

dinsdag 2 apr, 20.00
Studio
Deze 102 mensen waren aanwezig