Creatieve Industrie

Boeklancering ‘Do It Ourselves’

Designjournalist en –criticus Jeroen Junte komt met een nieuw boek over de bevlogen mentaliteit van ‘post-crisisgeneratie’ Nederlandse ontwerpers.
vrijdag 4 okt, 17.00
vr 4 okt, 17.00
Grote zaal

Een aanstormende generatie ontwerpers streeft naar maatschappelijke relevantie en Impact. Deze jonge ontwerpers zijn internationaal, maar in Nederland opgeleid tijdens een economische crisis en ze weten dus dat voedselschaarste, klimaatverandering en sociale instabiliteit niet langer zijn te negeren. Ze zijn bevlogen, optimistisch en pragmatisch, maar hebben ook oog voor schoonheid. Ironie en commentaar hebben plaatsgemaakt voor onbevangenheid en dadendrang.

Naast kunst en design worden ook wetenschap, technologie, sociale studies en politiek gezien als vanzelfsprekende laboratoria. Ze denken niet meer in persoonlijke roem en objecten maar in doelen en samenwerking. Designjournalist en –criticus Jeroen Junte is de eerste die de bevlogen mentaliteit van deze ‘post-crisisgeneratie’ Nederlandse ontwerpers beschrijft en duidt in het boek ‘Do It Ourselves: A New Mentality in Dutch design’. Dit boek, uitgegeven door de gerenommeerde uitgever nai/010, bevat 5 essays, 8 acht interviews en 199 verrassende, soms ontregelende maar altijd innovatieve projecten.

  • Team Thursday
    De art direction van Do It Ourselves is van grafisch ontwerpstudio Team Thursday, bestaande uit Loes van Esch en Simone Trum. Dit Rotterdamse duo is gespecialiseerd in het ontwikkelen van grafische identiteiten en huisstijlen van onder meer evenementen en tentoonstellingen. Ze combineren conceptuele diepgang aan pakkende beeldtaal en expressieve kleuren en typografie. Zo ontwikkelden ze voor ‘Do It Ourselves’ een nieuwe lettertype.
  • Jeroen van Erp is creatief directeur van multidisciplinair ontwerpbureau Fabrique en praktijkhoogleraar Concept Design aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Van Erp zal een visie schetsen op de toekomst van industrieel ontwerp:

“De focus zal verschuiven van materialisatie en productie naar design als immateriële service”.

Van Erp is tevens bestuurslid van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en maakt hij deel uit van het Topteam Creatieve Industrie. Fabrique ontwikkelt visies, denkt mee over strategie, ontwerp en innovatie dwars door de disciplines van grafisch, industrieel, ruimtelijk én digitaal ontwerp.

  • Mieke Gerritzen is ontwerper, producent en vrije design-denker. In jaren 90 was Gerritzen één van de eerste ontwerpers in digitale media. Ze was directeur van MoTi (Museum of the Moving Image) en richtte in in 2016 The Image Society op. Dit voorjaar lanceerde ze ook het manifest Made in china, designed in california, criticised in europe. Daarnaast zal ze dit najaar een onderzoek starten naar ‘self design’, waarbij ze beschrijft hoe de moderne mens ziet als zichzelf als een ontwerp ziet. Gerritzen was hoofd van de design afdeling van het Sandberg Instituut (2002 – 2009), de masteropleiding van de Rietveld Academie.
  • Hozan Zangana studeerde in 2012 af aan de Design Academie Eindhoven. In zijn werk laat hij zich inspireren door zijn jeugd in Koerdistan in Noord-Irak. Zijn werk staat in de Nederlandse traditie van ambachtelijk vakmanschap en conceptuele autonomie. Tegelijkertijd refereert hij naar Arabische kalligrafie en beelden als minaretten maar ook oliedrums. Met zijn bi-culturele design is Zangana neemt Zangana identiteit als een even vanzelfsprekend als subtiel uitgangspunt.
  • Anna Agaard Jensen studeerde vorig jaar af de Design Academy Eindhoven met Basic Instinct, een robuuste stoelencollectie bevraagt Jensen niet alleen maar ook andere de stereotype rolpatronen tussen mannen en vrouwen. Jensen wil vrouwen in hun kracht zetten – letterlijk. Op haar stoere stoelen kunnen vrouwen beschermd met de benen uit elkaar te zitten. Dit menspreading is een lichaamspositie die kracht en zelfverzekerdheid uitstraalt en daarmee ook oproept, aldus Jensen. Daarom laat ze ook uitsluitend vrouwen in de stoel zitten.
  • Als zelfbenoemde ‘design hacker’ onderzoekt Frank Kolkman hoe technologie het menselijk gedrag kan beïnvloeden. Met speculatieve projecten als Open Surgery (een zelfbouw-robot die medische ingrepen van verrichten) en Outrospectre (een out-of-body-ervaring die mensen voorbereidt op de dood) wil hij ons uitdagen om kritisch na te denken over de socio-politieke implicaties van nieuwe en toekomstige technologie. In 2011 behaalde Frank Kolkman zijn bachelor in ‘Product Design’ aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem en in 2015 zijn master in ‘Design Interactions’ aan de Royal College of Art in Londen. Inmiddels heeft hij een zelfstandige studio in Arnhem. In 2018 werd hij uitgeroepen tot Designer of The Future.
  • Het Basic Income Café van Martina Huynh werd dit jaar genomineerd voor een Dutch Design Award. Wat gebeurt er als iedereen gratis geld krijgt? Worden we lui en verveeld? Of worden we juist hebberig en gaan nog harder werken? De social designer Huynh verheldert deze voors en tegens speels, waarbij de waarde van één basisinkomen wordt gesymboliseerd middels één (gratis) kopje koffie haar Basis Income Café. Het eerste bakkie is gratis, de tweede moet je zelf zetten. Sommige bezoekers blijven zitten in het pop-up café en wisselen meningen en feiten uit. Anderen lopen door naar. En dat is nou precies zoals het waarschijnlijk in het echt ook gaat: het mobiele koffiehuis als metafoor voor een complex economisch systeem.
vrijdag 4 okt, 17.00
Grote zaal
Deze 149 mensen waren aanwezig