De Stad

Dag auto, hallo e-bike?

Een talkshow over fietscultuur en de stad, met deze keer aandacht voor de (speed) e-bike.
vrijdag 28 okt 2016, 20.00
vr 28 okt 2016, 20.00
Studio

De eens zo suffe e-bike wint aan terrein en is ook steeds vaker in het Amsterdamse straatbeeld terug te vinden. De terreinwinst is met name te danken aan de stijgende verkoop van de zogenaamde speed pedelecs, die een snelheid van wel 45 kilometer per uur kunnen halen. Zijn e-bikes het antwoord op de auto in de stad? Of zorgen ze juist voor nieuwe uitdagingen? En hoe zit het met de nieuwe wetgeving die per 1 januari 2017 ingaat? Tijdens deze editie van Bike & City gaan we op onderzoek uit. Ook kijken we deze aflevering naar nieuwe technieken en ontwikkelingen die onze fietservaring veiliger, mooier, mobieler, maar ook vooral leuker maken.

E-bike-to-go wil werkend Nederland een schoon en gezond alternatief voor de (lease)auto en het openbaar vervoer bieden; de (high speed) e-bike! E-bike-to-go biedt bedrijven de mogelijkheid om hun werknemers elektrische fietsen (van Riese & Müller) in plaats van auto’s te laten leasen. Met het online platform kunnen deze fietsen ook weer makkelijk met elkaar gedeeld worden.

https://www.youtube.com/watch?v=obZmbNpxWqo

Martijn Sargentini is van origine planoloog en werkt als Programmamanger Fiets voor de Stadsregio Amsterdam aan verschillende fietsprojecten. Zo is hij nauwbetrokken bij de nieuwe snelfietsroute van Amsterdam naar Zaandam, die bijna klaar is. De fiets speelt in het vervoerssysteem een steeds grotere rol, ook op middellange afstanden. De route is onderdeel van het landelijke programma ‘Fiets Filevrij’ dat automobilisten moet stimuleren om vaker de fiets naar het werk te pakken. Daarnaast schrijft  Martijn regelmatig voor wielerbladen Hetiskoers, De Muur en Soigneur. Vanavond onderzoeken we met hem de (veranderende) rol die de e-bike inneemt in ons mobiliteitssysteem en hoe dit zich concreet verhoudt tot de stedelijke context in en rondom Amsterdam.

Avinash Changa is oprichter van WeMakeVr, dat sinds 2013 virtuele ervaringen creëert. De ontwikkeling van Virtual Reality is volop in beweging en de belevingen worden steeds echter. Met een bril op bevind je je midden op een plek of in een situatie. In opdracht van Samsung en Veilig Verkeer Nederland werkte WeMakeVr mee aan het onlangs virtual reality game ‘Beat the Street’. Beat the Street is meer dan een spelletje; het moet jongeren bewust maken van gevaarlijke verkeerssituaties. Vanavond vertelt Avinash meer over de impact die VR kan generen en de VR-game Beat the Street.

Johan Ringeling, innovatiemanager bij Interpolis, bedacht de slimme fietsbel Safe2Bike. De fietsbel is via bluetooth verbonden aan een app op de smartphone. De app heeft allerlei data over gevaarlijke verkeerspunten. Zodra de fietser deze nadert, licht de fietsbel op. Momenteel testen 50 middelbare school scholieren de fietsbel uit in een pilot van acht weken. Het doel is om de jonge fietsers zo veiliger door het verkeer te loodsen. De smartphone kan in de rugzak blijven. Vanavond vertelt Johan samen met Jan Willem de Koster van software bedrijf SAP, die de app en fietsbel ontwikkelde, hoe het precies werkt.

Start-up Urbee plaatst vanaf november 300 slimme e-bikes, verspeidt door de stad. De fietsen komen op centrale plekken, zoals fietsenstalling van bedrijven. Met een app vind je snel de meest dichtstbijzijnde Urbee fiets. De fiets is bijzonder, omdat de accu, het slot en het reserveringssysteem digitaal met elkaar communiceren.  Amsterdammers en toeristen kunnen de fietsen huren voor ritjes, maar er kunnen ook abonnementen afgesloten worden. Het doel van Urbee is dat je nu eindelijk écht eens die auto laat staan en op de fiets stapt. Vooralsnog ligt de focus op de zakelijke markt. Directeur Fleur Schraven vertelt ons over de plannen van Urbee.

 

 

 

vrijdag 28 okt 2016, 20.00
Studio
Deze 35 mensen waren aanwezig