Creatieve Industrie

Beyond Journalism

Voorbeelden van de journalistiek van de toekomst met o.a. Follow The Money en VersPers.
donderdag 30 jan, 20.00
do 30 jan, 20.00
Studio

Wat zijn de mogelijkheden van de journalistiek anno 2020 als het gaat om innovatie, technologie en crossovers? Dat onderzoeken Mark Deuze en Tamara Witschge in het kersverse boek 'Beyond Journalism'. Ze doken in twintig nieuwe journalistieke ondernemingen in meer dan tien landen in verschillende werelddelen en bekeken de praktijk van vernieuwende journalistiek. Deze avond gaan we aan de hand van hedendaagse voorbeelden, van zowel zelfstandige journalisten als gevestigde nieuwsbedrijven, opzoek naar hoe de toekomst van de journalistiek eruit kan zien.

Wat gaan we doen?

  • Welkom en introductie door Mark Deuze en Tamara Witschge. Hoe is het idee voor het boek ontstaan en welke vernieuwende start-ups hebben ze bezocht?
  • Q&A met Eric Smit (Follow The Money) over de aanleiding van het onderzoek. Waar is het idee ontstaan?
  • Pitches door de volgende collectieven en makers:
    • Geesje van Haren van Verspers over hun prijswinnende project Lost In Europe
    • IJsbrand van Veelen over ACED en het samengaan van kunst en journalistiek
    • Mark Pier, hoofd van het innovatieteam van AT5 over hun aanpak en de verschillende projecten zoals mini-wegdocumentaires.
    • Het collectief Cream on Chrome, bestaand uit Jonas Althaus (DE) en Martina Huynh (CH), vertellen over vernieuwende projecten zoals 4-D News en het Basic Income Café.
  •  Een afsluitend rondetafelgesprek met een aantal sprekers én het publiek over hoe de journalistiek van de toekomst eruit ziet en hoe we dit kunnen realiseren.
donderdag 30 jan, 20.00
Studio
Deze 65 mensen waren aanwezig