Creatieve Industrie

Best of Milan 2019

Wat waren de hoogte- en dieptepunten van de Milaan Design Week?
donderdag 13 jun, 20.00
do 13 jun, 20.00
Grote zaal

De Milaan Design Week is hét designevenement van het jaar. Wat waren de hoogte- en dieptepunten die daar in april werden gepresenteerd? En wat waren de dominante trends? Geen mens die dat allemaal in amper een week tijd kan verwerken. Daarom blikt Design Matters traditiegetrouw terug op deze design extravaganza met ruim 300.000 bezoekers en presentaties van ruim 2.000 ontwerpers en meer dan vijfhonderd designlabels, academies en musea. Verwacht een overzicht van het beste, slechtste, mooiste, lelijkste, raarste en ordinairste van de Milan Design Week.

Studio Makkink & Bey lanceerde in Milaan The Water School, een meerjarig onderzoeksprogramma van de Rotterdamse ontwerpstudio rondom water. In Milan werd aan de hand van een fictieve middelbare school water gekoppeld aan thema’s als voedsel, klimaat, landschap en zorg en gezondheid. Hieraan werkten diverse jonge ontwerpers mee. De komende jaren zal The Water School uitgroeien tot een onderzoeksprogramma dat bestaat uit exposities, lezingen, publicaties en wellicht zelfs een heuse school voor de relatie tussen water, design, kunst en architectuur.

Als The Creative Chef timmert Jasper Udink ten Cate al een paar jaar hard aan de weg met creatieve eetconcepten waarbij hij samenwerkt met een collectief van designers, illustrators, fotografen, vormgevers en architecten om samen tot verrassende concepten te komen. In Milaan toonde hij zijn nieuwste project The Composition Table, waarvoor hij de muziekstudio indook. Bij deze interactieve eetervaring kan de tafelgast met keramiek, tafelkleden, servetten en zelfs voedsel muziek maken. Zij worden hierbij ondersteund met kunstmatige intelligentie en een app ontwikkeld door het Nederlandse technologiebedrijf Superp. The Creative Chef liet deze muzikale kookkunsten afgelopen maand ook zien in The Met Museum in New York. Op Design Matters zal chef Jasper Udink ten Cate zich eveneens van zijn creatieve kant laten zien met een live-demonstratie.

Jólan van der Wiel kreeg van het vermaarde Japanse modehuis Issey Miyaki de opdracht om een installatie te ontwerpen voor de Milanese brandstore. Journey Of A Raindrop is een poëtische verbeelding van een regenbui met een fragiele constructie van ragfijne glazen buizen waarin het water eindeloos werd rondgepompt. Ook van Van der Wiel te zien in Milaan was het wankleed Tropical Tapestry voor Carpet Sign. Dit ontwerp is speciaal gemaakt voor de digitale machines van dit Nederlandse bedrijf in tuften, een textieltechniek waarbij draden met een computergestuurd schietpistool in een onderkleed worden bevestigd. Het resultaat is een kleurrijk kleed met een reliëf van diverse garens van diverse lengte.

Jólan van der Wiel

Met zijn experimentele project Botanica Variegata introduceert Sjoerd ter Borg een systeem van classificatie en taxonomie van planten aan de hand van hun online aanwezigheid op Instagram. Een algoritmische structuur analyseert tienduizenden plantafbeeldingen in relatie tot hun omgeving – variërend van katten, honden, kleuren, designobjecten en kunst tot menselijke demografie. Ter Borg laat zo zien dat de plant een modieus interieuritem is geworden. In zijn presentatie worden de planten onderling vergeleken en beoordeeld; hoe homogener de omgeving van een plansoort op Instagram, hoe hoger de score. Doordat de bezoekers in Milaan de planten in zijn installatie ook weer posten op Instagram, ontstaat een meta-databank van levende plant als zorgvuldig gestylede Insta-beeld.

SOM Perfume uit Maastricht hebben een geurcollectie ontwikkeld voor het interieur. Deze vier geuren konden op de sfeervolle installatie in Milaan worden ontleed, waarbij bezoekers de geuren niet allen konden ruiken maar ook zelf konden ontdekken uit welke geurelementen deze ‘interior scents’ zijn samengesteld. Op Design Matters zal SOM Perfume een live-demonstratie geven van hun geurpalet.

A David Derksen Design © Pim Top

Voor productontwerper David Derksen was dit al weer de derde deelname aan de Salone Satellite, het officiële platform voor jong talent van de Salone del Mobile, de meubelbeurs zelf in het kolossale Rho Fiera Gebouw aan de rand van de stad. De ‘Satellite’ in het commerciële hart van de Milan Design Week wil een springplank zijn voor jong talent naar de industrie. Derksen liet in elk geval zien de vinger goed aan de tijdgeest te hebben met de lancering van een ingetogen lampcollectie Shine met ragfijne armaturen. Grote industriële reuzen als Luceplan en Flos kwamen namelijk met soortgelijk minimalistisch lichtdesign.

donderdag 13 jun, 20.00
Grote zaal
Deze 64 mensen waren aanwezig