De Stad

Begint bij jezelf

Hoe stimuleer je mensen tot duurzaam gedrag? En hoe effectief zijn massa-mediale campagnes?
woensdag 17 jan, 20.00
wo 17 jan, 20.00
IJ Zaal
Reageer

Haast iedereen kent de slogan “een beter milieu begint bij jezelf”. Sinds de jaren zeventig worden grootschalige campagnes georganiseerd om ons aan te zetten tot milieuvriendelijk gedrag. Tijdens dit programma analyseren we succesvolle en minder succesvolle campagnes en andere methodes uit het verre en recente verleden. Leiden deze campagnes echt tot gedragsverandering? Of moeten mensen op andere manieren tot duurzaam gedrag worden verleid?

  • Anjo Travaille, expert duurzame gedragsbeïnvloeding van bureau Bovenkamers. Hij zet kennis over het menselijke gedrag in voor effectieve en duurzame ontwikkelingen bij overheden en private partijen. Hij is betrokken bij uiteenlopende projecten op het gebied van duurzaam gedrag, zoals de werking van hersenen in relatie tot afvalvermindering, energiegebruik, waterbeheer, gebiedsontwikkeling of mobiliteit.
  • Menno van der Veen is medeoprichter van onderzoeks- en strategiebureau Tertium dat de samenleving betrekt bij complexe thema’s. Samen met de Vrije Universiteit ontwikkelde Tertium een nieuwe aanpak om de communicatie met burgers over energiemaatregelen en -producten te koppelen aan hun individuele en persoonlijke overtuiging. Door individuele burgers op deze manier aan te spreken kan hun bereidheid energie-innovaties te accepteren worden vergroot.
  • Sander Veenendaal (oprichter van reclamebureau met idealen Heldergroen. De afgelopen 15 jaar gaf Heldergroen aan meer dan 150 merken een ideaal verhaal, van opkomende startups tot corporates die willen veranderen. Denk aan Triodos Bank, Dopper of Seepje, VSBfonds of L’Oreal, en juist ook veel MKB bedrijven die met marketing het verschil willen maken.
  • Joeri Jansen, partner en creative director bij Roorda Reclamebureau. Hij vertaalt wetenschappelijke inzichten door naar strategiën en concepten die raken. Het liefst recht in het hart. We kiezen immers vaker met ons hart dan met ons hoofd. Joeri is de bedenker van NIX18, Onderweg-OFFline, toegift.nl en Amsterdam maakt er wat van. Daarnaast werkt hij voor BOB, Maaslander, Bont voor Dieren, Tempo-Team, D-reizen, g’woon, vanAnaarBeter en College voor de rechten van de mens.
  • De theatermakers Frank Kupper, Bartelijn Ouweltjes, Mark Vervuurt en Maaike Ament van Mens in de Maak maken al improviserend theaterscenes van dilemma’s en maken zo de belangrijkste discussiepunten over effectieve duurzaamheidscampagnes inzichtelijk op het podium.
  • TINKEBELL is een kunstenares die met haar werk de blinde vlekken en hypocrisie van de moderne samenleving wil aantonen. Ze houdt zich onder andere bezig met dierenrechten, vluchtelingen, ongelijkheid en het redden van de wereld. Haar projecten raken vaak een gevoelige snaar. In 2013 liet zij zich steriliseren om het probleem van het opraken van het voor de landbouw essentiële fosfaat op te lossen en zette op die manier het onderwerp op de politieke agenda.
woensdag 17 jan, 20.00
IJ Zaal
Deze 159 mensen waren aanwezig