Creatieve Industrie

(A)sociaal gedrag in het verkeer

Snelheidsregels, agressie of overtredingen; wat is er nodig om sociaal gedrag op het fietspad te bevorderen?
woensdag 3 jul, 20.00
wo 3 jul, 20.00
Studio

Fietsen doe je nooit alleen. Je zit misschien wel in je up op je fiets, maar interactie in het verkeer is onvermijdelijk. Een organische manier om de stad te ontdekken en de andere stedelingen op de fiets tegen te komen, maar in een ver ontwikkelde fietsstad zoals Amsterdam kan het sociale aspect van fietsen ook negatieve effecten hebben. Agressie naar andere weggebruikers, snelheidsverschillen tussen fietsers, overtredingen van verkeersregels; irritatie ligt op de loer. Hoe kunnen we hiermee omgaan en wat is de rol van de overheid hierin?

Met bijdragen van:

  • Janet Veldstra is universitair docent aan de faculteit gedrags- & maatschappijwetenschappen bij de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek richt zich onder andere op verkeersveiligheid en hoe we er voor kunnen zorgen dat verkeersdeelname inclusief is naar kwetsbare groepen. Janet gebruikt haar expertise om meer te vertellen over de wetenschappelijke achtergrond van ons verkeersgedrag en maakt ons wegwijs in de discussie over wat de beste en meest effectieve manier is om verkeersgedrag te beïnvloeden.
  • De fietsburgermeester van Amsterdam, Katelijne Boerma, mag niet ontbreken op deze avond. Haar missie als burgemeester is dat fietsen voor iedereen mogelijk moet zijn. Verkeersgedrag en interactie op de fiets belemmeren het voltooien van deze missie nog weleens. Beginnende fietsers, ouderen en kinderen kunnen het hoge tempo van het verkeer niet altijd bijbenen. Wat betekend het voor ons fietsgedrag als het doel is om ook deze groepen op de fiets te krijgen en te houden?
  • In 2017 is Maxe van Heeswijk medeoprichter van het project Studio Fietslint. Het project is een snelle en slimme oplossing voor de problemen die komen kijken bij snelheidsverschillen tussen fietsers. Net als het roltrap-principe is het idee van Studio Fietslint om aan de rechterzijde van het fietspad met een opvallende streep en symbolen aan te geven dat hier rustig wordt gefietst en er links kan worden ingehaald. Het project werd in 2018 uitgevoerd in Rotterdam om mensen bewuster te maken van hun fietsgedrag.
  • Marc Kruyswijk is werkzaam als verslaggever bij Het Parool. Voor de krant houdt hij zich veel bezig met de problematiek rond mobiliteit in Amsterdam. Zo schreef hij artikelen over de nieuwe snorfietsmaatregel en fietsveiligheid. Als ervaringsdeskundige binnen deze gebieden gaan we met hem in gesprek over het gedrag van fietsers in Amsterdam.
  • Richard Meijer is werkzaam bij TringTring, een bezorgservice waarbij met bakfietsen dagelijks voedsel wordt geleverd aan hotels en restaurants. Richard komt samen met een bezorger bij TrinTring vertellen over het idee achter TringTring en hoe het bijdraagt aan de vermindering van milieuvervuiling. Daarnaast zal de praktische kant van fietsbezorgen te sprake komen en wat obstakels zijn waar ze tegenaan lopen bij het bezorgen per bakfiets.
  • Ricky van Soest is verantwoordelijk voor het duurzaamheidsprogramma van DHL Express Nederland. Op dit moment is hij bezig met het verduurzamen van het DHL netwerk in Nederland met lopende projecten op elektrische voertuigen en de inzet op fietsen. Sinds 1997 is DHL Express al gespecialiseerd in first- en last- mile leveringen per fiets, waarbij ze zijn gestart in Amsterdam. Ricky vertelt over de investering van DHL in fietsbezorging en hoe het in de praktijk eraan toe gaat en gaat met Richard Meijer in gesprek over fietsbezorgen.
woensdag 3 jul, 20.00
Studio
Deze 33 mensen waren aanwezig