Creatieve Industrie

Achter de schermen van het festival

Een avond over ondernemen in de creatieve en culturele sector: hoe maak je je festival tot een succes?
woensdag 7 okt 2015, 20.00
wo 7 okt 2015, 20.00
IJ Zaal

Bij festivals is muziek allang niet meer altijd de hoofdmoot, de meerdaagse festivals (weekenders) zijn in opkomst en ook de vakantieparken hebben de festivals ontdekt.  Volop beweging in de markt dus. De drie gastsprekers die we deze editie van That's The Way hebben uitgenodigd zijn allemaal betrokken bij het succes van Best Kept Secret. Wie zijn zij en hoe ziet hun samenwerking eruit? Hoe maak je een festival tot een succes?

De zomer staat in het teken van festivals en het aanbod is enorm. In 2012 was voor het eerst sinds jaren een lichte daling te zien van het aantal festivals, maar het aanbod lijkt nu ieder jaar alleen maar toe te nemen. Alleen al in Amsterdam vindt er een indrukwekkend aantal van ruim 300 festivals per jaar plaats. De situatie bovenin de markt – bij de grootste festivals – leek jarenlang stabiel, maar Lowlands was dit jaar voor het eerst in jaren niet uitverkocht.  Je totaalconcept is key en de samenwerksverbanden die je daarbij aangaat worden steeds belangrijker

Tijdens deze avond, georganiseerd door FNV Kiem en Pakhuis de Zwijger, praten we samen met gastsprekers en zakelijke experts over de opzet van festivals en de samenwerkingen die daarbij komen kijken. Best Kept Secret is een van de nieuwkomers in festivalland die in korte tijd een goede naam hebben opgebouwd. Best Kept Secret focust zich 100% op muziek, maar zet tegenlijk een totaalbeleving neer. Afgelopen juni vond de derde editie plaats op een festivalterrein in Hilvarenbeek met bos, strand, zwemwater en een bungalowpark.

https://youtu.be/NR6Nlg2oI4o

Friendly Fire / Best Kept Secret
Niels Aalberts is marketing manager bij management- en boekingskantoor Friendly Fire en verantwoordelijk voor de communicatie van Best Kept Secret. Niels is al twintig jaar werkzaam als marketeer in de muziekindustrie. Over zijn succesvolle avonturen met bijvoorbeeld Kyteman schreef hij een boek over zero-budget marketing op Internet, getiteld Doorbraak!, een spannend jongens- en marketingboek in één. Een idee voor een nieuw festival is zo geboren. Maar hoe zet je het in de markt en blijft het een succes?

The Food Line-Up
Maartje Nelissen en Lotte Wouters hadden in 2011 zo genoeg van de slechte kwaliteit en beleving van eten op events dat ze besloten te werken aan een nieuw standaard. Met The Food Line-Up verzorgen het eten op festivals zoals Appelsap en Best Kept Secret, op grote events van bijvoorbeeld G-Star en BMW, in samenwerking met NS Stations programmeren ze binnenkort een pop-up street food court op Rotterdam CS en voor wie een totaalbeleving zoekt boeken ze ook DJ’s, bandjes, bioscopen en photobooths. Bij The Food Line-Up gaat het om de producten, de mensen én de verhalen achter de gerechten: hun achterban bestaat inmiddels uit meer dan 200 foodtrucks en outlets. Hoe zien deze samenwerkingen eruit?

Triomf
Jasper Willemse is Managing Director van Triomf, het bureau dat de vormgeving verzorgt voor poppodia, clubs, festivals en (culturele) evenementen zoals Into the Great Wide Open, Concert at Sea, Le Guess Who? en het Parijse Pitchform Music Festival. Voor Best Kept Secret maakten zij onder andere de plattegrond, de entree, de markering van de area’s, de bewegwijzering, de vormgeving van de bar(s), de podia, de muntenkassa’s en verschillende kiosken zoals de merchandise, kluisjes en infostand. En toen ze onlangs door modemerk Chanel gevraagd werden een enorme bowlingbaan te bouwen, draaiden ze daar ook hun hand niet voor om. Triomf is ontstaan na een geslaagde samenwerking tijdens het in 2003 zelfbedachte feestje 80’s Verantwoord. Binnen een jaar stonden ze in het grote Tivoli en op Lowlands. De aandacht die ze besteedden aan hun aankleding viel al snel op en leidde tot opdrachten voor anderen. Naast de festivalprojecten organiseren ze nog steeds eigen feestjes, waaronder 90’s Now en Singlefeestje.


woensdag 7 okt 2015, 20.00
IJ Zaal
Deze 130 mensen waren aanwezig