Amsterdam volgens groep acht: vliegende rolstoelen en zwevende snelwegen in Nieuw-West

Terugblik educatieprogramma Mijn Amsterdam 2018: Samen maken we de stad van de toekomst.
Reageer

Hoe ziet de stad er uit door de ogen van een achtste groeper? Met die vraag zijn drie dagen lang 250 leerlingen uit Amsterdam Nieuw-West op onderzoek gegaan op allerlei plekken in de stad. Deze herfst vond alweer de tweede editie van het educatieprogramma Mijn Amsterdam plaats. Het leren in, van, en over de eigen stad staat hier centraal. De huidige basisschoolleerlingen zijn misschien wel de stadmakers van de toekomst. In welke stad willen zij leven?

Door spannende excursies en interessante gesprekken leren de kinderen over het heden, verleden en de toekomst van hun stad en wat hun rol daarin kan zijn. Hoe werkt de stad en hoe is hij zo ontstaan? Hoe zal de stad in de komende 10 tot 15 jaar veranderen en hoe kun je daar als jonge generatie Amsterdammers aan meebouwen?

Mijn Amsterdam 2018: Samen maken we de stad van de toekomst!

Dag 1: Kick-off bij Pakhuis de Zwijger
De eerste dag kwamen alle leerlingen naar Pakhuis de Zwijger voor de kick-off van het educatieprogramma. Tijdens deze dag stond de ontmoeting tussen de leerlingen van verschillende scholen centraal. In de Grote Zaal werden de kinderen meegenomen in het ontstaan en de ontwikkelingen van de stad. Tijdens de Amsterdam-Quiz lieten de kinderen, met hulp van groene en rode stembriefjes en een hoop lawaai zien hoe goed hun kennis was over Amsterdam. De winnaars hadden ook wel een erg belangrijke titel te winnen: ze werden benoemd tot burgemeester en loco-burgemeester van het programma. Na de quiz verspreidden de kinderen zich door het gebouw en gingen zij zelf aan de slag in workshops: ze gingen met kinderen van een andere school in gesprek, praatten over hun eigen buurt en met een echte vuilnisman over het afvalprobleem in de stad.

Foto’s van dag 1 en 2 bij Pakhuis de Zwijger en verschillende locaties in Amsterdam Noord.

Dag 2: A’DAM Toren beklimmen en nuttige kunst in Amsterdam Noord
Een tijdje later verzamelden de klassen zich op Amsterdam Centraal voor de grote oversteek naar Amsterdam Noord. Al was het pondje niet zo spannend als gedacht, toch waren sommige leerlingen nog nooit in Amsterdam Noord geweest – net als enkele vrijwilligers en juffen overigens. Eenmaal aangekomen beklommen de leerlingen de A’DAM Toren. Op grote hoogte konden ze de stad eindelijk echt goed overzien, en hun fantasie de vrije loop geven. “Wow stel je voor dat je ook met de achtbaan de rivier over kan…” Maar er was ook ruimte voor serieuze zaken; als het aan de leerlingen van de Pro Rege school ligt, is klimaatverandering binnenkort geen probleem meer. Vanaf de toren is het makkelijk te bedenken wat de rijzende zeespiegel zou betekenen voor de stad.

Nadat ze de flitsende lift weer naar beneden hadden genomen, ging de tocht door Noord verder. De leerlingen kregen een rondleiding over de NDSM-werf, waar ze onder leiding van een kunstenares leerden over de artistieke vrijplaatsen in de stad, zittend op een bank gemaakt van oude verwarmingen. De warme billen waren voor sommige leerlingen net zo welkom als het interessante verhaal. De dag vervolgde – na heel veel lopen – met een bezoekje aan de drijvende woonruimte bij Schoon Schip, en een rondleiding bij MX3D. De scholieren konden zien hoe deze nieuwe brug over de grachten van Amsterdam werd gemaakt door verschillende 3D-printers, en bedachten alvast wat zij allemaal zouden kunnen printen als ze het zelf mochten kiezen.

Uiteindelijk werd de weg naar huis gegaan door nog zo’n moderne uitvinding; de Noord-Zuid lijn. Met rode wangen en moeie voeten kwamen de schoolklassen weer naar de overkant.

Dag 3: De natuur in, en interessante ontmoetingen bij New Metropolis in Nieuw-West
De laatste dag van het programma gingen de leerlingen op ontdekkingsreis door hun eigen stadsdeel Nieuw-West. Ze gingen op expeditie in de stadsnatuur bij Drijfsijs, zagen wat je allemaal kan maken bij de Buurtwerkplaats ‘Noorderhof’, en hoorden ze het verhaal van een asielzoeker bij 5 Coffee Connect in het AZC. Naast de expeditie gingen de kinderen als echte stadsontwikkelaars aan de slag in onze dependance New Metropolis. Hoe komt jouw buurt er in de toekomst uit te zien? En wat mag er echt niet missen? In groepjes maakten ze een prototype van hun bedachte plan en hebben dit met elkaar getest, geëvalueerd en gepresenteerd. 

Wat denk je bijvoorbeeld van De Vliegende Rolstoel©, bedacht door een leerling van de Einsteinschool?

In de toekomst zullen er veel meer ouderen zijn die zich niet makkelijk door de buurt kunnen verplaatsen. Daarom hebben wij de Vliegende Rolstoel© bedacht. Zodat ouderen en gehandicapten zich gemakkelijker door de stad kunnen verplaatsen. De rolstoel vliegt net boven de grond en is gemakkelijk verplaatsbaar.

Of het straatbeeld van de toekomst, bedacht door de Corantijnschool, compleet met zwevende snelwegen, Albert Heijn’s en auto’s op zonne-energie. Misschien wel de creatiefste oplossing van de dag kwam van de Pro Rege School:

Virtueel hangen wordt het nieuwe hangen. Er zijn veel hangjongeren in de buurt. Om ze van de straat te houden is er een speciale VR-bril ontwikkeld. Met deze bril kunnen de jongeren met elkaar hangen vanaf hun huis op de bank. Tijdens het hangen komt er ieder half uur een coach in beeld, die zegt dat je een baan moet vinden.

Bij een aantal workshops zijn ook de gebiedsmakelaars van de betreffende school langs geweest. Zij gaven aan dat er zelfs al een paar van de ideeën van de kinderen op de planning stonden! Dus wie weet…

Mijn Amsterdam wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Humanisme Fonds Amsterdam van het Humanistisch Verbond Amsterdam Amstelland en de Gemeente Amsterdam.

Lees hier de gepresenteerde plannen terug