In Emerging Stories nemen nieuwe moneymakers met boeiende ideeën, oplossingen en een positieve sfeer en energie ons mee naar de toekomst van de journalistiek. In deze talkshow – gemaakt in samenwerking met Free Press Unlimited – duiken we het veld in met (inter)nationale journalisten, fotografen, filmmakers en wetenschappers om te praten over hun verhalen en het belang van journalistiek. Juist in deze onzekere en transformatieve tijd is betrouwbare informatie en onafhankelijke media belangrijker dan ooit.

De afgelopen weken maakten we acht afleveringen voor het tweede seizoen van ‘Emerging Stories‘. Subthema’s die voorbijkwamen waren onder andere: nieuwe verdienmodellen, LGBTIQ+ & journalistiek, hoe om te gaan met fake news en robotjournalistiek. Wist je bijvoorbeeld dat The Guardian laatst een artikel publiceerde dat volledig door AI geschreven is? Of dat sommige lokale, papieren kranten in Nederland juist een toename zien in abonnees? Iedere uitzending eindigden we met de bevlogen vraag: Hoe ziet de journalistiek eruit in 2050? Laat je inspireren en kijk alle afleveringen van de reeks nu terug!

Interview met Leon Willems (directeur Free Press Unlimited):

1) Waarom wilde Free Press Unlimited dit tweede seizoen van Emerging Stories maken?
Gezien de enorme impact van Covid-19 op media organisaties wereldwijd werd de zorg over het voortbestaan van betrouwbare onafhankelijke journalistiek versterkt. Deze crisis in de journalistiek wordt over het hoofd gezien in dit jaar waarin gezondheid en economische achteruitgang om voorrang dringen. Er is super veel initiatief maar er is weinig steun en urgentie om de problemen aan te pakken. Er moet doorgepakt worden om de kansen in de toekomst te kunnen benutten.

2) Wat zijn de meest opmerkelijke en/of belangrijke lessen die je geleerd hebt uit dit seizoen?
Wij wilden graag content maken en verzamelen over positieve ontwikkelingen en interessante innovaties binnen de journalistiek. Tegelijkertijd is er ook het opmerkelijke aspect dat deze covid-19 crisis overal ter wereld dezelfde impact heeft op journalisten. Dus er zijn veel overeenkomsten. De digitale programma’s hebben dat meer dan duidelijk gemaakt. Tegelijkertijd zie je dat ook het houden van digitale publieksbijeenkomsten scherper en interessanter gemaakt moet worden. We moeten nu investeren en doorontwikkelen naar een hogere participatiegraad rond digitaal om het interessant en attractief te houden. Formatontwikkeling is dus onontbeerlijk.

3) Hoe ziet de journalistiek er volgens jou in 2050 uit?
Media en informatie worden/zijn de nieuwe geopolitieke oorlog waaromheen zich de mastodonten met macht bewegen. Daarom zullen alle bewoners op de wereld aangesloten raken op digitale toegang tot informatie. Dat is niet te stoppen en positief. Maar er zal ook een drang blijven naar autoritaire leiders, onderdrukken van tegenspraak en polarisatie. Dus alle problemen die er nu zijn rond politiering, polarisering en manipulatie rond sociale media bedrijven zal blijven. Het is onvermijdelijk dat de sociale media bedrijven belasting gaan betalen en het gevecht is om daarmee een global fund for independent journalism op te richten. De journalistiek zal alleen kans op voortbestaan maken als ze in een heel straf tempo moderniseert. Daar zijn kansen voor. Voorwaarde is dat ze volledig digitaal en 100% betrouwbaar vanwege innovaties die publicaties screenen op fact or feeling en ze vervolgens ook zo categoriseren.

Samengesteld door
Guusje Meeuwissen
Online marketeer