De Zwijger spreekt met… Suzanne Smulders

Over haar haat-liefderelatie met fashion en haar kledingbibliotheek.
Reageer

De fashion industrie verandert continu: nieuwe trends en items komen en gaan. Hoe kunnen we ook deze sector verduurzamen? Op 12 oktober gaan we hierover in gesprek bij #hetzitmenietlekker. Vandaag praten we alvast met Suzanne Smulders, één van de eigenaren van LENA de fashion library: een jong innovatief concept dat de consumptie van kleding verduurzaamt door middel van een leensysteem. Ze vertelt ons over haar haat-liefderelatie met fashion.


Hi Suzanne! Wie ben jij en wat doe je?
‘Ik ben één van de oprichters van LENA, een kleding bibliotheek in Amsterdam die als doel heeft om de fashion industrie duurzamer te maken. Ik heb gestudeerd aan de Mode Academie, waar ik meer leerde over de kleding industrie. Die bleek een stuk minder mooi en leuk dan ik daarvoor dacht. Ik vond kleding altijd al interessant, maar ik merkte dat men zich niet bewust is van hoe er geconsumeerd wordt. We willen er allemaal leuk uitzien, maar daar schuilt vervuilende industrie achter. Daar wilde ik een positieve draai aan geven. Daarom ben ik gaan werken bij Doortje Vintage en leerde meer over het hergebruiken van kleding. Mijn collega’s en ik merkten allemaal dat er in onze kledingkasten en in de winkel nog steeds veel kleding was waar weinig van gedragen werd. We dachten: ‘Hoe cool is het eigenlijk als we iemand anders hiermee blij maken?’ Toen is eigenlijk het idee van LENA ontstaan.’

Voor wat voor uitdagingen sta je?
‘Bij LENA proberen we bij te dragen aan een circulaire economie, terwijl we ons bevinden in een lineaire industrie. Het is af en toe lastig om als kleine speler tussen grote fast fashionketens te zitten, zij domineren grotendeels de markt. We hebben samenwerkingen met al ruim 50 merken, dus dat is heel positief, er zijn steeds meer merken die zich aansluiten bij verduurzaming van fashion. Een tweede uitdaging is dat het gebruiken van kleding in plaats van het bezitten van kleding soms spannend is voor de consument. Er zijn heel veel klanten die het leuk vinden en ervoor openstaan: we hebben momenteel 300 abonnees en een groeiend netwerk. We wisten van te voren dat het een uitdaging was, maar dat is juist wat we er leuk aan vinden. We zijn het wiel aan het uitvinden samen met onze community. Dit maakt het werk ook bijzonder: het concept loopt goed, dat doen we echt samen met onze abonnees en ons netwerk.’

Hoe verander jij de wereld?
‘Wij dragen bij aan een circulair systeem. Ook willen we het bewustzijn creëren over wat iedereen kan doen om te verduurzamen. De hele keten kan bijdragen, de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de consument, maar ook bij merken en producenten. Veel merken dragen bij door hogere kwaliteit producten te leveren die langer meegaan, dit is een super belangrijk aspect. De volgende stap is het kijken naar circulaire oplossingen waardoor we geen nieuwe grondstoffen meer hoeven te gebruiken. Daar richten wij ons vooral op. LENA probeert de levensduur te verlengen van één kledingstuk zodat het product zo lang mogelijk meegaat. Zo draagt niet één persoon een het item, maar misschien wel twintig!’

Wat verwacht je van het programma #hetzitmenietlekker op 12 oktober?
‘Ik wil het gesprek aangaan met anderen die op hun eigen manier bijdragen aan een circulaire fashion industrie. Zo kunnen we samen naar de toekomst kijken en elkaar inspireren. Ook hoop ik mensen in de zaal te kunnen inspireren over hoe het ook kan en met een positieve blik vooruit kijken naar nieuwe oplossingen.’