De Zwijger spreekt met… Pascal Leboucq

Over de kunstinstallatie OOG aan de gevel van Pakhuis de Zwijger.
Reageer

Wie sinds kort naar Pakhuis de Zwijger kijkt, wordt zelf ook gezien… Tot 21 oktober is de kunstinstallatie OOG namelijk te ervaren bij Pakhuis de Zwijger. Ontwerper Pascal Leboucq maakte OOG in samenwerking met Lucas de Man van stichting Nieuwe Helden, een organisatie die de publieke ruimte in gaat om ontmoetingen te veroorzaken. Leboucq vertelt ons over zijn visie op OOG.


Wat willen jullie, stichting Nieuwe Helden, ter sprake brengen met het project OOG?
“OOG is een interactieve kunstinstallatie en hangt om de beurt aan gevels van diverse gebouwen in steden. Het doel van het gigantische oog van ongeveer vier meter doorsnede is om bewustwording te creëren van de afnemende cohesie en groeiende individualisering in de samenleving. Steeds meer mensen ervaren de anonimiteit van de stad. OOG geeft mensen opnieuw een kans om te zien en om gezien te worden. Ons project heeft als doel de publieke ruimte weer een plek van ‘ont-moeting’ te laten zijn. Een moment van bezinning, waar je jezelf, een ander en de wereld tegenkomt en het je raakt in jouw eigen zoektocht. De kunstinstallatie kent twee kanten: het neemt de bezoeker mee in een prachtig audiovisueel kijkspel, waarbij je met overzicht op de stad opzoek gaat naar de ziel van de stad én naar jezelf. Tevens geeft het de stad een menselijk gezicht door vanaf de straat het OOG te ervaren. OOG creëert een ruimte van verwondering, verbinding en ont-moeting.”

Hoe verandert het project OOG de ervaring van jezelf, de ander en Amsterdam?
“OOG is een stedelijke kunstinstallatie op de grens tussen het sociale en het esthetische, het performatieve en het beeldende. De kunstinstallatie OOG markeert een gebouw in de stad. Hierdoor krijgt het gebouw een functionele rol: een plek van in- en uitstroom van gebruikers en bezoekers van zowel het gebouw als van de kunstinstallatie. Dit creëert naast interactie tussen mensen ook een situatie waar mensen, bij bezoek aan OOG, hun stad op een andere manier leren kennen. De hoogte van de installatie zorgt voor een bepaalde belevenis: de bezoeker krijgt zicht op een bepaalde regio in de stad waar je op een poëtische manier jezelf en de stad leert verkennen. Wanneer men door het OOG kijkt, wordt er een verhaal vertelt. Mensen komen ontroerd uit de installatie. Het uitkiezen van een gebouw gaat daarom niet willekeurig, maar heel bewust.

Een mooi voorbeeld hiervan is het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch, waar de kunstinstallatie heeft gehangen. Hier ontstaan interacties tussen mensen van alle lagen van de bevolking. Veel bedrijven, zoals banken, zijn niet gewend om vreemde mensen (bezoekers) toe te laten, terwijl dit juist belangrijk is. Met OOG als sociaal project in de openbare ruimte sla je een brug tussen de binnen en buiten wereld waar mensen elkaar kunnen tegenkomen. Zo ook bij Pakhuis de Zwijger.”

Welk volgende stap is nodig om het project OOG te laten slagen?
“De enige manier hoe ons project kan slagen is wanneer wij OOG kunnen blijven tonen en mensen kunnen raken. Het is daarom van belang dat de kunstinstallatie kan blijven reizen naar andere steden en daarnaast op verschillende gebouwen opgehangen kan worden. Dit vereist echter veel technisch werk. Momenteel is de grote uitdaging om OOG ook in steden op internationaal niveau te exposeren. Steden in Latijns- Amerika of Azië staan hoog op mijn verlanglijst. Ik ben benieuwd hoe burgers daar de stad ervaren en op onze kunstinstallatie reageren.”