De Zwijger spreekt met… NOOR Images


Over de kracht van filmverhalen.

Reageer

Clément Saccomani is Managing Director bij NOOR Images, een gerenommeerd fotoagentschap met het hoofdkantoor in hetzelfde pand als Pakhuis de Zwijger. Net terug van het Arles Filmfestival en weer fris aan zijn bureautafel vertelt hij over NOOR. Hoewel het bedrijf zich voornamelijk richt op fotografie krijgen we op 18 juli iets anders te zien; de Noor Film Projection Night. In vijf korte films leren we over belangrijke verhalen die (te) lang onderbelicht zijn gebleven. Clément vertelt ons over zijn bedrijf, de kracht van bewegend beeld en de verantwoordelijkheid van fotografen en filmmakers.

Wat kunnen we verwachten van de Noor Film Projection Night?
“Het is een screening van vijf korte films die allemaal verslag doen van verhalen die verteld moéten worden. De kracht van onze beeldmakers zit hem niet persé in het vinden van die verhalen maar in de manier waarop ze aan de man worden gebracht. Concreet iets doen aan de situatie kunnen we niet; mensen inspireren wel. We willen minds triggeren, mensen een verhaal mee geven waarover ze blijven nadenken. Dat is de enige manier waarop we iets in gang kunnen zetten. De vijf films gaan over heel uiteenlopende verhalen: de telefoonberichten van Syrische vrouwen in Jordanië of een nieuwe kijk op Leni Riefenstahls nazipropaganda uit 1935, in tijden van Trump. Verhalen die allemaal belangrijk zijn om te vertellen.”

Waarom is er voor dit programma gekozen voor het medium film?
“Het is een ongelooflijk sterk medium voor het vertellen van verhalen. In film kun je spelen met bewegend beeld, opbouw en geluid: dat soort zaken zijn belangrijk in het goed overbrengen van een groter verhaal. We besloten dat we soms voorbij ons eigen medium moeten gaan om zo een nieuw publiek te bereiken, of om ons bestaand publiek nieuwe inzichten te bieden. Film geeft een geheel andere ervaring.”

Is film dan per definitie krachtiger in het overbrengen van verhalen?
“Dat niet persé. Maar er is wel degelijk een verschil in de effecten van fixed image en moving image. Als voor een verhaal het narratief belangrijk is, gaan we voor het laatste. Een verhaal kan zo complex en schokkend zijn, dat enkel een foto de lading niet dekt. Met een film kun je deze schok meer inleiden en zorgen dat er meer begrip is voor wat er gebeurt. Het laatste wat je wil is dat mensen van een verhaal wegkijken. Met film kan de realiteit zacht en grijpbaar worden gemaakt.”

Hoe zien we dat terug bij Noor Images?
“Bijvoorbeeld bij de film As If We Were Tuna (Francesco Zizola): een schokkend verhaal, waarvan de foto’s ook als heftig worden ervaren. Maar de film leidt het verhaal heel poëtisch in, waardoor je eerst op een zachte manier voor het verhaal wordt uitgenodigd. Je wil blijven kijken en je snapt als kijker uiteindelijk beter waarom de situatie daar in de wateren van Italië is zoals die is. Dat is de kracht van film.”

De volgende korte films zullen worden vertoond:
– The Triumph of the Shill (Nina Berman).
– A Violent Thread (Jon Lowenstein).
– Syria Via Whatsapp (Tanya Habjouqa).
– In The Same Boat (Francesco Zizola).
– Roädkill – Motörhead (Pep Bonet).

NOOR Presents: Noor Film Projection Night
Woensdag 18 juli, 20:00, Grote Zaal
Gratis. Meer info en reserveren: klik hier