De Zwijger spreekt met… New Electric

Anne Kloppenborg maakt oude auto’s en boten elektrisch. Een must voor de energietransitie?
Reageer

Hij bouwde een sleepboot uit 1936 om: die vaart nu elektrisch. Anne Kloppenborg ziet het ombouwen van voertuigen als een onmisbare schakel in de energietransitie. Samen met Pakhuis de Zwijger maakte hij er morgen een programma over: Elektrisch Voorwaarts. Wat is zijn verhaal?

Wat zijn de drijfveren van New Electric?
‘De energietransitie binnen mobiliteit is in volle gang. Als maatschappij kijken we op allerlei vlakken naar hoe we onze uitstoot kunnen verminderen. Dat kan bijvoorbeeld tijdens het máken van het voertuig, dus bouwen fabrikanten elektrische auto’s. Tegelijkertijd hoeven we ook niet het kind met het badwater weg te gooien. De spullen die we al hebben, wat doen we daarmee? Door voertuigen om te bouwen versnellen en veraangenamen we de transitie een beetje.
Eerder stond ik (mede) aan de wieg van Studio-K, een filmhuis gerund door studenten, in Amsterdam. Dat was een heel gaaf project. Toen dat op rolletjes liep keek ik om me heen en zag ik kansen voor hergebruik: dat werd mijn nieuwe uitdaging. Ik ben toen begonnen met het ombouwen van auto’s en boten om bij te dragen aan die energietransitie, en aan een betere luchtkwaliteit in de stad. Dat ombouwen heb ik mezelf aangeleerd door middel van youtube tutorials. En inmiddels hebben we mensen in dienst die dat veel beter kunnen dan ik. Echte engineers. In 2016 wonnen we de DAM-prijs: een gemeentelijke prijs voor de meest duurzame ondernemer.
Het eerste wat ik heb omgebouwd is een waterskiboot. Ook om te laten zien: duurzaamheid is niet alleen het licht uitdoen, come join the fun!’

Wat doet New Electric precies?
‘Er zijn klassieke auto’s, zoals mooie oldtimers, die echt niet meer aan de milieueisen voldoen. En er zijn allerlei diesels die de stad niet meer in mogen. Die kun je dan weggooien, of je kunt hem elektrisch maken. Zo’n auto kan dan nog jaren mee.
Dit doen we ook voor grotere voertuigen zoals bestelbusjes, schoonmaakauto’s, vuilniswagens en sleepboten. Je moet je voorstellen: dat zijn enorme, zware en stevige dingen, speciaal gebouwd voor zijn functie, voldoet aan allerlei speciale eisen. Na de ombouw kan zo’n wagen nog decennia mee. Dan bespaar je gewoon heel veel materiaal ten opzichte van dat de gemeente hem afschrijft en een nieuwe laat maken. Sowieso is het eerste dat verslijt bij zo’n bullebak meestal de dieselmotor. Door die te vervangen door een elektrische verleng je de levensduur an sich. Voor zulke niche-voertuigen zijn er vaak nog niet eens elektrische alternatieven beschikbaar.
Een ander voorbeeld is dat we in Amsterdam een aantal rondvaartboten hebben omgebouwd. Maar dat kunnen ze nu zelf. Mooi hè?’

Open source dus?
‘Ja. Wat mij betreft zijn er veel te weinig bedrijven die dit doen. We hebben het altijd over de kenniseconomie: we kunnen gewoon ontzettend veel van elkaar leren. Ook ben ik ervoor dat de traditionele maakindustrie weer terugkomt naar de stad. Die is heel lang uitgehold. We outsourcen liever naar andere landen, waar de kosten van arbeid en grondstoffen lager liggen. Daar plukken we deels de vruchten van, maar zo verdwijnt ook kennis en zelfstandigheid. Terwijl zo’n industrie zoveel kan betekenen voor de uitdagingen van nu.’

Waarom werk je samen met Pakhuis de Zwijger?
‘Sowieso volg ik de programmering van Pakhuis de Zwijger. Het is een belangrijk instituut. Ik ben ook wel eens te gast geweest in programma’s, over energie van de toekomst en van waternet, voor Amsterdamse reders. Samen met Servaz heb ik nu aan het programma Elektrisch Voorwaarts gewerkt. Daar gaan we in gesprek over behoud van cultureel erfgoed en het terugdringen van de ecologische voetafdruk.
De programma’s laten zien dat het niet alleen om de producten en de fysieke veranderingen gaat, maar dat het ook een maatschappelijke beweging is. Want uiteindelijk is het allemaal mensenwerk.’

Er is nog plek. Aanmelden kan via: Elektrisch Voorwaarts