Backstage met… Patrick de Bruin

Ontmoet de vormgever en beeldredacteur van Pakhuis de Zwijger.
Reageer

Na een bezoek aan Pakhuis de Zwijger, zal de huisstijl je niet zijn ontgaan. Je ziet het overal terugkomen: op de site, in de flyers en tijdens programma’s. Zonder onze eigen beeld- en opmaak-expert zou dit niet mogelijk zijn. Lees hier waarom Patrick’s werk zo belangrijk is en hoe hij ervoor koos onderdeel te worden van het Pakhuis de Zwijger team.

Hoe ben je bij Pakhuis de Zwijger terecht gekomen?
“Ik was al een vaste bezoeker van Pakhuis de Zwijger voordat ik hier kwam werken. Ik bezocht vooral de Tegenlicht Meet Ups, Toekomst van Werk en programma’s over de creatieve industrie. Toen ik een keer op website keek naar de agenda, zag ik een vacature staan voor DTP’er. Op dat moment was ik elders werkzaam als Motion Graphics Designer. Qua organisatie en inhoud vond ik Pakhuis de Zwijger interessanter. Ik heb meteen gesolliciteerd en toen is het heel snel gegaan!”

Hoe zorg je dat jouw werk bijdraagt aan maatschappelijke ontwikkelingen?
“Als vormgever kun je je werk natuurlijk op verschillende manieren inzetten. Er zijn commerciële opdrachten, maar ook werk met maatschappelijke doeleinden. Door bij een organisatie als Pakhuis de Zwijger te werken, kan je op die manier bijdragen. Verder probeer ik voor het drukwerk zoveel mogelijk lokale drukkers in te zetten, voor een kleinere voetafdruk.”

Welk moment is je het meest bijgebleven?
“Naast alle mooie programma’s in de avond, was er een moment tijdens Placemaking Week in oktober. Ik had bij een drukker een paar honderd linnen tasjes laten bedrukken die we, als een soort goody bags, aan bezoekers gingen uitdelen. Die tasjes zijn toen kwijtgeraakt door de bezorgservice. De drukker heeft halsoverkop nieuwe tasjes moeten drukken en die zouden op de dag van het evenement worden geleverd. Toen ze eenmaal binnen kwamen hebben we met het hele team razendsnel alle tasjes gevuld. Maar surprise: daarna kreeg ik een telefoontje dat de koerier voor de deur stond met 3 dozen tasjes. Bleek dus dat de verloren tasjes toch terecht waren. We hebben een deel van de tassen al hergebruikt, maar mocht iemand voor de overige tasjes nog een goede bestemming hebben: laat het ons weten!”

Van welke collega heb je veel geleerd?
“Het vorige hoofd communicatie, Maarten Essenburg, heeft mij veel geleerd over Pakhuis de Zwijger als organisatie. Op het moment dat ik was aangenomen, kreeg hij zelf net een andere baan. We hebben gelukkig nog twee maanden samen kunnen werken. Dat was heel prettig. Verder heb ik veel geleerd van Dymphie Braun over copyright. Ook van mijn collega’s in het kersverse communicatieteam en de gesprekken met andere collega’s aan de lunchtafel, leer ik veel over al het moois dat in de stad gebeurt.”

Wat wil je nog bereiken met Pakhuis de Zwijger?
“Pakhuis de Zwijger heeft al een mooie, herkenbare stijl die staat als een huis. Het lijkt mij tof om daar nog op voort te bouwen. Daar wil ik nog wat meer mijn stempel op drukken en het nog meer tot een herkenbaar ‘merk’ maken.”